fredag 12 februari 2016

Uppdatering av investeringsfilosofin

Jag läste ett gammalt inlägg från maj fjol där jag bl.a. funderade på hur många bolag jag ska ha för att minimera den bolagsspecifika risken. Där ville jag att min portfölj skulle innehålla 10-30 stycken bolag. Jag har dock omvärderat det här nu i dagarna, möjligen med tanke på rapportfloden.

Ett mer rimligt intervall för mig skulle vara 12-15 bolag med ett absolut tak på 20 stycken bolag. Jag känner att det annars blir för många att hålla sig uppdaterade om och samtidigt ger det här intervallet möjligheten att  ta in några ytterligare kvalitetsbolag. Jag tycker också att kvaliteten går ned om jag ska hitta så många bolag som 30 stycken, för åtminstone för mig så är det svårt att inte uppleva vissa bolag som bättre än andra och varför då inte bara satsa på de man upplever som bäst?

Många utdelningsinvesterare har bra mycket mer bolag än 30 stycken för att de är rädda för sänkta utdelningar. De investerarna har väl en ambition att helt leva på utdelningar och blir därför helt hispiga av att bolag faktiskt kan sänka eller helt ta bort utdelningen. Den rädslan har inte jag, då jag har tänkt att kombinera passiv inkomst med förvärvsarbete och då inte blir lika beroende av utdelningen. Jag vill att de bolagen jag väljer ska kunna påverka portföljen och har en tro på att de jag valt är extra bra. Såklart kan det vara så att jag satsar på helt fel, men då får jag fortfarande utdelning och antagligen mer avkastning än om jag hade sparat på sparkonto eller shoppat upp varje krona, så helt förgäves kommer det inte vara.

Aktieinnehaven är ett intresse för mig, kul att läsa på om bolag, se utdelningar komma in, se företagen ute i verkligheten och innehaven när en dröm i mig att ha en solid ekonomi som gör att jag kan ha ett riktigt fint liv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar