söndag 21 februari 2016

Idéuppslag

Det finns olika sätt som jag använder mig av för att hitta nya bolag. Till stor del så läser jag andra bloggare. De tycker jag känns mest ärliga med vad de tycker, de analyserar och köper sedan bolagen. Bland bloggarna är det Lundaluppen som har varit störst inspiration och läsvärd och det var där jag började läsa om Industrivärden och Handelsbanken. Även Castellum och Sampo stötte jag på för första gången på denna eminenta blogg. Det är synd att han inte fortfarande skriver och jag hoppas verkligen på en återkomst, men han verkar vara en man som följer sina principer så det kommer nog inte ske. Nuförtiden så är det Fundamentalanalysbloggen som jag har störst förtroende för och tycker skriver mest matnyttiga inlägg med mycket information om bolagen och marknaden. Apple är ett bolag som jag plockat in efter att ha följt den här bloggaren i flera år.

Vanliga aktieanalytiker tycker jag blir mer problematiska att lyssna på. Det är positivt att man får läsa analyser som inte rekommenderar köp, men det blir problematiskt de gånger de rekommenderar köp och sedan inte köper själva. Detta problem ser jag till och med  i Aktiespararen som ska vara till för småspararna. Nu är det säkert så att de som skriver inte får köpa själva då detta skulle vara ett större problem, men inte i efterföljande tidningar kan man heller se att de tagit in bolagen. Aktiespararen är dock intressant när det kommer till att öppna ögonen för nya bolag, inte enbart genom analyserna utan även när man kan se bolagen i deras portföljer, men påverkar mig alltså inte nämnvärt för att ta köp eller säljbeslut.

De förvaltare som jag anser är bäst att följa är Simon Blecher och Viktor Henriksson på Carnegies Sverigefond respektive småbolagsfond. Framför allt så tycker jag om att de lämnar månatliga kommentarer, inte fokuserar på index och att de köper svenska bolag (något som jag satsar mest på även om jag i och för sig har något utländskt också). Man kan också ta del av deras bolagsförslag ibland på olika nyhetssidor och nu senast Viktors förslag i Aktiespararen och de här förslagen har gjort att jag har fått upp ögonen för en hel del bolag. Att de presterat såpass bra som det gjort gör att det finns stort rötroende för dem från min sida.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar