fredag 12 februari 2016

Köphets

Jag har köpt en del under fallen nu på börsen. Det har verkligen varit turbulent men jag ser det som möjligheter att få köpa fin utdelning billigt. Köpte bl.a. SHB för under hundralappen,det blir alltså mer än 6 % i direktavkastning på det köpet, känns inte helt fel.

Var också sugen på flertalet bolag på bokstaven B. B&B tools som jag har haft på bevakningslistan blev det dock inget köp i. När väl pengarna från en såld del av min räntefond hade landat på kontot hade de stuckit iväg närmare 17 %. Det blev istället köp i Byggmax, Betsson och Bulten.

Jag kände dock att det var lite förhastat (som så många gånger förut) och som vid förra köpet av Byggmax att jag nog vill ha mer värde i bolaget än den enorma goodwillposten. Varför jag ändå köpte dem var för att kursen dykt riktigt rejält senaste månaden. Det blev tillslut så att jag sålde dem dagen efter köpet, det gav ingen bra känsla. Betsson har också tagit mycket stryk senaste tiden och därför plockade jag in dem också, men efter natten och funderingar på morgonen kändes det också förhastat. Ja de har fina kassaflöden, men det känns som att det finns många spelbolag som konkurrerar och därför måste köra väldigt mycket marknadsföring. Sedan är den politiska risken inte något jag vill ha heller.

Två snabba respass ur portföljen alltså. Det blev dock ändå ett bolag som fick stanna av de jag köpt och det är Bulten. Bra direktavkastning, låg skuldsättning och med större ägare som kan styra bolaget långsiktigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar