lördag 20 februari 2016

Inköp och portföljen i dagsläget

Jag har nu plockat in ytterligare 3 st bolag i min portfölj. Det är inga stora poster det rör sig om, men som jag sett att även Finanskvinnan gjort så är det för att komma igång med ett innehav. Jag tycker de här bolagen verkar mycket bra och därför vill jag vara en del av dem redan nu fastän det kan vara något dyrt. Vi får se om jag får möjlighet att fylla på till lägre kurser eller flyttar ut dem helt eftersom de just nu "småskvalpar" i portföljen och kan flytta fokus från de viktiga innehaven.

I skrivande stund ser därför min portfölj ut som följande:


















Nu finns det bara plats för 5 stycken innehav till innan maximalt antal bolag är uppnått.

Jag känner mig tillfreds med bolagen men skulle förstås vilja ha en jämnare fördelning, men det får jag låta tiden hjälpa mig med, att sätta attraktiva priser så jag kan fylla på med aktier.

Bulten, Beijer Alma och Nolato är små industribolag med god tillväxt, starka ägare och bra direktavkastning. Jag tycker dock deras storlek och min svårighet att bedöma deras verksamheter gör att jag inte vill att något av dem ska ta för stor plats utan min utgångspunkt är att jag ser på de tre som en helhet. På samma vis som jag ser NCC och Skanska som sammanlänkade.

När det kommer till hur stor del innehaven bidrar till min totala utdelning ser det annorlunda ut:


















Där börjar SHB utgöra en något stor andel. De höjde utdelningen samtidigt som jag har fyllt på med aktier titt som tätt då jag har upplevt de som attraktivt prissätta, några aktier är uppfångade under hundralappen och det känns riktigt bra. Jag får dock ha det i beaktande när nästa insättning till Utdelningsmaskinen görs så att jag inte blir så beroende av ett innehav även om jag i stort anser att jag alltid ska köpa det jag tycker känns bäst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar