måndag 8 februari 2016

Semester eller leva för dagen?

När jag åkte tåg idag kunde jag inte undgå att lyssna på två som livligt diskuterade en fiskeresa de tänkte göra. Det hela utmynnade i om de verkligen skulle ta två stycken semesterdagar eller inte för att få resan så perfekt som möjligt.

Intressant med tanke på att de i övrigt visst hade en leva för dagen attityd. Någon hade frågat den ena av dem varför han inte hade sparat några hundra tusen när han hade tjänat rikligt med pengar och han förklarade för sin kompis "vad ska jag spara för man vill ju leva för dagen?".

Jag bara satt och tänkte för mig själv att ja-a, med den summan investerat i utdelningsaktier så skulle er huvuddiskussion om att ta två semesterdagar eller inte, inte uppstått alls. Ni hade kunnat vara borta mer än en månad bara finansierat med utdelning.

Leva för dagen-konceptet blir inte så mycket "leva" kan jag tycka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar