måndag 8 februari 2016

Industrivärdens rapport

En sänkt utdelning, det skulle kunna vara alldeles, alldeles, alldeles förskräckligt. Däremot så tycker inte jag det. Jag har köpt på mig mina Industrivärden aktier av många olika anledningar. Den första är att jag tycker om substansrabatten, den ger mig möjlighet att komma över SCA, SHB, ICA, Skanska, Volvo m.fl. med en mindre insats än om jag hade köpt bolagen ett och ett. Jag tror också att Industrivärdens ledning kan få till bra mycket bättre affärer än vad jag själv kan och därför känns det gott om de kan få ta en del av ansvaret för min portfölj.

Med anledning av det sistnämnda så känns det lovande att de breddar spannet på vilka bolag som kommer inom radarn och även att de kommer driva på för bättre lönsamhet i bolagen. Jag har köpt på mig mycket aktier under en tid sedan Lundberg blev den som skulle styra och ställa i form av ordförande. Jag har länge suktat efter att ta in Lundbergsföretagen i portföljen för att jag gillar den långsiktighet och begränsade skuldsättning han styr med. Den aktien har inte blivit billig och därför har jag inte köpt några, men nu känns det som att Industrivärden är påväg åt samma håll, med mer begränsad skuldsättning och ett mer långsiktigt styre. Jag tänker därför inte deppa över den sänkta utdelningen då jag tror på att Lundberg och Stjärnholm kommer göra att jag får mycket värde för mina investerade slantar. Det ska bli intressant att se hur förändringsarbetet fortlöper.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar