måndag 1 februari 2016

Avskräckande tanke

Ofta tycker jag att det kan kännas lätt att köpa saker som max kostar en tusenlapp. Det är ändå inte så mycket pengar i jämförelse med hur mycket jag får in under en månad. En bokhylla eller ett par byxor för 500 kr har jag tjänat ihop efter en halvdag på jobbet, det kan det vara värt men.....


....det som blir väldigt tungt är om man har som tanke att till stora delar leva på utdelningar. Då blir inte det ett litet kapital som behövs för att kunna bekosta en sådan utgift. Om man räknar med 4 % i direktavkastning på utdelningsaktierna så behövs det 12500 kr i kapital. helt plötsligt så blir det mycket lättare att motstå inköp eller åtminstone väldigt mycket mer övervägande innan ett beslut tas om inköp. Ett bra knep om man vill minska sina utgifter är alltså att tänka på detta vis.

2 kommentarer:

  1. Det där är en superviktig insikt för den som faktiskt tänker leva på sina utdelningar på riktigt! Att förstå att det krävs 25 ggr större kapital för varje utgift man har gör att det blir lättare att välja bort onödiga saker.

    -- Max

    SvaraRadera
  2. Verkligen! Önskar jag insett det här tidigare för att unvika många inköp som kändes billiga, men ju förr desto bättre och nu så tänker jag på det varje gång och kommer således hålla nere mina utgifter rejält. Är ju inte van världens lyx då jag fortfarande är student och vill ju hålla mig på den nivån utgiftsmässigt!

    SvaraRadera