onsdag 3 februari 2016

Dagens glädjeämne

Jag var förr en stor aktieägare i Fortum, iaf om man ser till vilken storlek det innehavet utgjorde i min portfölj, mellan 20-30 %. Sedan började de satsa allt mer på produktion, sälja elnäten och satsa mer i Ryssland. Då valde jag att sälja i omgångar och istället köpa in mig i Hafslund. Idag föll Fortum 14 % medan Hafslung gick upp 4 % på en fin rapport trots de låga elpriserna. Det är också tal på att notera en del på börsen av befintliga Hafslund, sådant är alltid intressant att följa, se om det kommer fram mer värden.

Det jag dock gillar allra mest är den inte helt oblyga utdelningshöjningen med 20 % till 3 norska kr per aktie. Jag räknade lite på det och för att höja portföljens utdelning med lika mycket utan den här utdelningshöjningen och istället genom att tillskjuta mer kapital så hade det krävts 2375 kr. Utdelningshöjningar är därför något som jag gillar skarpt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar