lördag 20 augusti 2016

Träning

Nu handlar det inte om mental träning som det skulle kunna vara bra att hålla på med för att klara börsen. Utan det handlar om träning för att hålla kroppen i form.

Jag har kommit fram till att jag i år 10-årsjubilerar med styrketräning på ett gym. Jag har blandat högt och lågt, från de första passen på högstadiet med 30 kg i bänk som ett rekord länge till att på gymnasiet vara mycket seriös gällande allt vad hette träning med att kunna göra 20-talet chins och över 110 kg i bänkpress. De senaste två åren har jag dock inte haft samma kontinuitet utan det kan bli någon månad med en hel del träning för att följas av några utan styrketräning över huvud taget. Det här har lett till att jag hela tiden har fått börja om från början och jag är långt ifrån mina glansdagar.

Jag har dock under sommaren insett ännu mer hur jag älskar att vara aktiv. Detta genom att jag spelat fotboll, volleyboll, vindsurfat, simmat, paddlat kajak, cyklat och löpt under nästan varje dag. Jag har då svårt att förstå varför jag inte håller igång så här under hela året.

Full av motivation för att bli bättre på allt ovan så har jag anmält mig till Lidingöloppet för tredje året i rad. Jag har även utökat mitt gymkort från att vara ett dagskort, till att jag även kan träna under kvällar och helger. Jag har även tackat ja till en inbjudan att delta på Kortvasan.

För att träningen inte ska bli dålig har jag lånat böcker och förkovrat mig i magasin som Runners World och inhämtat inspiration från styrkelabbet.se. Jag har insett vad jag har gjort rätt och vad som jag kan förbättra och har kommit fram till hur min träning ska se ut förutom fotbollsträningarna som jag inte kan vara utan, den sporten är den mest sociala och roligaste jag vet så den måste jag få in i schemat.

Jag har som tanke att följa det här träningsprogrammet när det gäller styrketräningen och genomförde mitt första pass under gårdagen där jag började med 65 kg i bänkpress, 60 kg i marklyft och 60 kg i knäböj. Eventuellt gick jag ut lite hårt för progressionen, men tycker ändå att jag borde kunna starta på den här nivån för att jag besitter en grundstyrka sedan innan.

När det gäller löpträningen tänker jag mig att köra ett par längre löppass på mellan 1-2 h i veckan, kompletterat med backintervaller och 1 km-intervaller. Jag har under sommaren tränat en hel del fotboll och den tycker jag varierar mellan att klassas som intervallträning och lugn distansträning. Jag kommer även fortsättningsvis träna två gånger i veckan och med match uppe på det i alla fall september ut, så ett av de längre passen kan försvinna med tanke på hur dagsformen är.

Det är lite halvsvårt att en månad innan Lidingöloppet börja få till mer ren löpträning för att om två veckor trappa ned, men jag tror och hoppas att den fotbollsträning jag genomfört under sommaren har hållit en sådan kvalité att detta inte blir en rivstart för kroppen utan att jag ska behärska det. (Under sommaren så tränar jag fotboll på en högre nivå än under vår och höst beroende på att jag är student och på så vis bor på två olika orter)

Det känns gott att vara igång och de sedvanliga inläggen om börsen och sparande kommer hädanefter att samsas med inlägg om min träning (bloggen är ju ett tidsdokument för mig).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar