måndag 29 augusti 2016

Bahnhof ut, Tomra ut och H&M ut(!)

Bahnhof som jag förklarade igår har haft en rejäl kurstegring de veckor jag ägt bolaget. Bolagets rapport var fin i mitt tycke men på den handlades bolaget ned av marknaden. Det som däremot har fått bolagets aktie att stiga är köprekar från affärsmedia. De har väldigt lätt att påverka kursen i mindre bolag och Bahnhof är inget undantag. Idag återupprepade Börsveckan sin köprekommendation för bolaget och vips så var kursen upp närmare 5 %. Det var ren och skär tur (vilket man måste ha en portion av för att bli framgångsrik på börsen anser jag) men inte desto mindre roligt, då jag fick ännu lite bättre avkastning innan jag sålde.

Jag sålde även sorgebarnet i portföljen, H&M, det är ett fantastiskt bolag, men jag tycker att jag måste behandla dem som alla andra bolag i min portfölj och inte tillåta höga värderingar om inte tillväxten är där.

Ytterligare en försäljning skedde också idag. Det var Tomra, en kort sejour för dem i portföljen. Dagen efter mitt lilla inköp så kom det en rekommendation och kursen gick upp, sammanlagt ungefär 4 % på de dagarna jag ägde bolaget. 4 % är i sig ingen stor ökning, men här berodde det mer på att jag följt bolaget en längre tid och tycker mig ha sett vissa nivåer som aktien rör sig runt. Jag passade på att köpa en liten portion och det föll väl ut snabbare än jag trott. Jag tycker bolaget har mycket fina kvalitéer men jag är inte beredd att göra det till en stammis i portföljen vid de här nivåerna där mycket av vinstökningen är sammankopplad med utbyte av maskiner i Sverige och Tyskland, något som väntas avta nu andra halvåret.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar