fredag 12 augusti 2016

Industrivärden gör sorti

Nu har tiden kommit till att jag gör mig av med Industrivärden helt från min portfölj. Mycket av deras vinst kommer från Handelsbanken och de äger jag ju individuellt. Sedan har jag efter att haft en rätt så fri sommar letat mycket bolag och hittat andra industribolag som jag tycker är mer intressanta och som jag i större utsträckning vill äga än Sandvik och Volvo t.ex. AQ group och Tomra. Min telekomdel i portföljen består av Bahnhof och jag är nöjd så, utan att behöva Ericsson också, som jag tycker har en mer komplex business. SSAB skulle inte leva om det inte fanns tullar som stoppade det kinesiska stålet och SCA tycker jag är högt värderat.

Av dessa anledningar tycker jag inte Industrivärden bidrar till min portfölj, mer än att Lundberg är en kunnig man, jag får ta rygg på investeringar han gör istället. Aktien har också värderats upp nu i sommar så det har  också gjort beslutet lättare.

Min kassa har blivit större förstås men jag fortsätter att leta intressanta bolag så kassans andel ska minskas men inte för mycket på bekostnad av högre avkastning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar