söndag 28 augusti 2016

BMW och en gnutta om H&M... och en gnutta on portföljen överlag

Jag skulle helt sluta att leta bolag innan jag har bildat mig en superbra uppfattning om de bolag som jag har i portföljen eller lagt till på bevakningslistan. BMW har inte funnits med på varken eller då jag inte kunde hitta dem på Avanza så jag valde då att inte lägga till dem på min bevakningslista.

När jag igår tittade igenom portföljer på Shareville bl.a. bloggaren Gottodix spännande portfölj (länk till bloggen) så såg jag att möjligheten att köpa tyska aktier för billigt courtage fanns på Nordnet. Därför så har det senaste dygnet använts till att beta igenom väldigt många av de inlägg han har skrivit om BMW samt att kolla igenom de senaste rapporterna.

Det finns en hel del jag gillar med bolaget:

  • Premiumbilar, möjligt att ta ut ett högre pris likt Apple och deras produkter
  • Riktigt starkt varumärke med lojala köpare
  • En ägarfamilj som äger en stor del av företaget (Quandt och Klatten)
  • Hög lönsamhet
  • Nedtryckt värdering (P/E under 8)
  • Satsningar på miljövänliga alternativ med elbilar etc.
Det finns dock som jag förstått en del saker som har gjort att värderingen är låg:
  • Teslas "make it or break it" med Model 3
  • Att det går knackigt med försäljningen i Amerika då diesel har haft det kämpigt efter Volkswagens skandal, man har för lite SUV:ar och att 3-serien börjar bli gammal
  • Att Daimler med Mercedes-Benz har gått om som största premiumtillverkare.
  • Att bilförsäljningen kan ha nått sin peak.
Teslas intåg är väl det som jag bland det här ser som det största hotet mot BMW. Att de kommer att förändra hela bilbranschen. Det som jag dock kan tycka är att mycket är inprisat i aktien, man vet hur många ordrar som lagts på model 3 m.m. Värderingen är inte hög då den är under 8, vilket gör att fallhöjden är lägre och därför så lutar allt mot att jag på måndag kommer att köpa lite av bolaget. Jag kommer börja med att köpa ungefär för lika mycket som jag äger H&M för.

Innehavet i H&M är också ett innehav som gnager väldigt mycket i mig. Vissa delar gillar jag extremt mycket, som storägarna som fyller på hela tiden, den finansiella ställningen de här och att de lugnt och metodiskt hela tiden öppnar ny butiker. Andra delar stör mig mer, som de sjunkande marginalerna, försäljningen i befintliga butiker och värderingen. 

Klädbranschen står också inför förändringar som digitaliseringen innebär och att H&M trots öppnandet av nya butiker inte kan få lönsamheten att hänga med är ett problem. Det hade inte varit samma om värderingen var lägre, men de handlas trots allt på ett P/E-tal runt 23. Jag kräver själv mycket tillväxt för att köpa ett bolag till den värderingen då jag har ett avkastningskrav. Det kan stämma att det är mycket av IT-satsningen som har satt press på lönsamheten men att nu när stora delar är sjösatta, kommer bära frukt. Men om jag går till mig själv och hur jag själv konsumerar så har det blivit som så att det är basplagg, kalsonger och strumpor jag köper på H&M medan jag väljer andra märken för mina övriga kläder, är det fler än jag som konsumerar så? Och kan det inte vara det som sätter press, att så mycket kläder finns så lättillgängligt på nätet, där det bara är att skicka tillbaka gratis om det inte skulle passa? Och att det inte behövs så många butiker?

Framtiden får utvisa, men det mesta lutar mot att jag säljer H&M imorgon, det innehavet har varit långt ifrån lyckat för mig och visar på ett väldigt tydligt vis vilken risk man tar när man köper bolag för att "det är ett fantastiskt bolag som alla borde äga" (första köpet på 345,3 kr!!!!) och där jag köpt med en rädsla för "att det kanske är sista gången det är möjligt att köpa för det här priset" (vilket då var strax under 300 kr). 

Jag tycker den strategi som jag har följt ett tag nu passar mig bra och det är att leta antingen stora marknadsledare med enorm lönsamhet eller små bolag med stabil, hög tillväxt i olika nischer och kunna sälja på nivåer jag upplever som ansträngda och köpa när det kommer dippar. Då har jag fått tillfredställelse av min rastlöshet när det gäller att köpa och sälja. Ett bolag som jag gillar skarpt och såg tillfället att köpa nu i sommar var Bahnhof. Fantastisk tillväxt och verkligen framgångsrika under den våg av fiber och snabba nät som sveper in. Däremot så har värderingen stuckit iväg en del sedan mitt köp och jag har på kort tid fått mer än 10% avkastning. Därför lutar det mot att jag säljer bolaget under kommande vecka då jag trots allt är skeptisk till värderingar norr om P/E 30. Hög tillväxt och låg värdering som uppstår vid allmän börsoro passar bättre att gå in på än enbart en jakt efter tillväxt och köp till vilken värdering som helst (klyschigt värre).

Det kan se ut som att jag är väldigt kortsiktig i mitt investerande men det är trots allt så att jag har ett antal bolag som jag har haft under en lång tid och kommer så fortfarande ha, det är mest innehav 6-12 som det sker förändringar av större mått med försäljningar av hela innehav m.m. 

Handelsbanken, Castellum, Kopparbergs, Disney, Hafslund är väl de bolag som jag ser som mina kärninnehav och där jag ser ett mycket långsiktigt ägande. En bra spridning mellan branscher och fina företag. Apple skulle nog kunna räknas till dessa också men där är jag mer beroende av innovation och därför står bolaget utanför den kvintetten. Resten av bolagen i portföljen och på bevakningslistan är bolag som jag anser har alla de kvalitéer som jag vill att mina portföljbolag ska ha, men där jag tycker att någon del känns osäker. Mest handlar det om värdering, då bra bolag brukar handlas dyrt. Stundtals funderar jag på vad som vore bäst, att antingen köpa alla på en gång och fylla på i alla varje månad eller som nu köpa och sälja i de bolagen som återfinns och när det sker kortsiktiga händelser. Det sistnämnda har passat bäst hittills, vilket affärer i Bahnhof, Nilörn och Novo Nordisk inte minst har visat.

Ett undantag gällande försäljning av "kärninnehav" är försäljningen av Industrivärden häromveckan men den var absolut befogad (kunde haft lite mer tur med SCA-kungörelsen) då investmentbolaget inte passar in i min portfölj med de innehaven som finns. För övrigt så har jag fortfarande svårt att se vad aktieägarna ska tjäna på uppdelningen av SCA (hörde Simon Blechers syn på saken någon gång i våras och delar den åsikten) då ett bolag som nu värderas över P/E 35 ska delas i en skogsdel och en konsumentdel. För det vore omöjligt att skogsdelen då kan fortsätta ha en värdering på 35, nej det kommer att bli intressant att se fortsättningen på den här uppdelningen och slutresultatet.

Industrivärden hade innan försäljningen varit det innehav jag ägt allra längst och det har mycket som jag gillar, men jag har en portfölj som jag har satt 15 bolag som ett absolut maxtak och 15 bolag ger möjligheten till att ha en bred diversifiering och då kan jag inte acceptera vilka bolag som helst. Ovan nämndes SCA, men även SSAB och Ericsson är bolag som jag inte skulle investerat i enskilt och då fyller inte Industrivärden någon funktion i min portfölj, jag plockar hellre russinen ur kakan och satsar på de bolag jag ser som vinnare i olika sektorer.

Det här blev ett långt inlägg, men det summerar en rad tankar jag har haft senaste tiden och jag kände därför att det var bra att få ned dem på pränt. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar