torsdag 18 augusti 2016

Läs på om guldkornen

Läste ett inlägg på Spartacus "spin-off-blogg" som berör något som jag tänkt på mycket under de senaste månaderna. Att man ständigt letar efter något nytt (hittas här). Det här har stämmer otroligt bra för mig, åtminstone i sommar. Jag har letat efter intressanta investeringar mest hela tiden, och när jag ändå har hittat en handfull så fortsätter jag att leta.

Jag tror att det beror på att jag tycker det är enklare att bara läsa på en årsredovisning, granska några nyckeltal, men än så länge hållit mig från att läsa konkurrenternas årsredovisningar, satt mig in i branschen fullt ut etc. Jag tänkte att det får bli fallet snart, så nu inför jag ett stopp på att kolla efter nya bolag tills jag anser att jag kan åtminstone dubbelt så mycket om de bolag som jag har hittat och redan nu anser har ett kvalitetsmässigt övertag. Det kan komma fram lik ur garderoben när jag går djupare och det kan bli så att jag anser att vissa bolag och branscher är för svåra för mig. Verksamheter som man vid första anblick anser är enkla att förstå men som i praktiken är komplexa.

Jag ska hela tiden utvecklas till att bli en bättre investerare och det här stoppet kan verkligen leda till det. Istället för en jakt på nya bolag hela tiden, som jag aldrig blir fullt så insatt i som jag vill.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar