måndag 1 augusti 2016

Bevakningslistan

Jag har kommit att uppdatera min bevakningslista. Många bolag har lämnat och små nischföretag har kommit in istället. Stundtals händer det att jag köper för andra kurser än vad som jag satt upp som högsta kurs, och det har hittills visat sig både bra och dåligt. Min stress att få in H&M i portföljen har gjort att det är min sämsta investering och inte något som egentligen skulle betecknas som investering. I andra riktningen har Novo Nordisk gått då även de är köpta långt över högsta köpkurs. Min bevakningslista funkar mer som ett sista hinder innan jag köper något. Viktigare tycker jag att ledning och affärsmodell är, och då får jag ibland betala ett högre pris.

Bevakningslistan är följande:
BolagK/M
Apple0,98
Nilörngruppen0,98
Nolato1,03
Bahnhof1,05
Industrivärden1,07
Handelsbanken1,08
Intrum Justitia1,10
H&M1,10
Beijer Alma1,14
Castellum1,14
AQ group1,15
Disney1,15
NCC1,16
Kopparbergs1,21
Hafslund1,25
Tomra1,53
Novo Nordisk1,53
Balder1,69
Vitrolife3,50

Jag är lite fundersam angående Apple, Disney, Intrum Justitia och Castellum. Det är inte på tal att jag tänker sälja dem, men jag skulle gärna sett att bolagen hade starka ägare och inte så mycket institutioner i ägarlistan. Kommande bolag som jag ser på har jag detta som ett absolut krav, då detta gör att jag "sover bättre på natten".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar