torsdag 25 augusti 2016

Rapporter och köp

Det händer mycket i min portfölj då flera av mina innehav rapporterat under dagarna. Det kan sammanfattas med ordet "vinsttillväxt".

Nilörngruppen ökar vinsten med 56 % per aktie, Bahnhof med 15 % och nu senast Kopparbergs med 38 %.

Jag har riktat in mig på bolag som har tillväxt och än så länge följer de här rätt spår. Jag passade på att fylla på med fler Kopparbergs under den tidiga handeln imorse. Omsättningen är något som ses som ett problem, men jag ser i första hand på marginalerna. De höjs genom som bolaget säger, en förbättrad produktmix. Omsättningen tror jag kommer att komma desto fler som får upp ögonen för bolagets produkter.

Jag har även fyllt på lite extra i Novo Nordisk. De är mitt val i hälsovårdssektorn (verkligen två motsatser Novo och Kopparbergs). Bolaget har en extremt stark position inom diabetes framför allt när det gäller typ 2 och efter att deras rapport gjorde att kursen fick sig en skjuts nedåt så blev det aptitligare att ta in dem igen. Det är ingen fyndvärdering men jag gillar bolagets ställning, framtidsutsikterna, den bra utdelningen i kombination med återköp m.m.

Köpte även Tomra häromdagen. Ett mycket blygsamt köp, men jag gillar det bolaget. Återvinning och att man ska ta tillvara bättre på maten som produceras genom att använda deras sorteringsmaskiner är något som jag tycker har fina framtidsutsikter. Fyller på vid dipp, även om det verkar vara något som bolaget inte har.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar