tisdag 13 december 2016

Tanke om strategi

Har en fundering vad som vore bäst av tre alternativ:


  1. Fokuserad portfölj med 5-7 bolag där jag tycker jag begriper allt i bolagen och därför har allt investeringskapital allokerade i dessa.
  2. Portfölj med 15-20 bolag, där jag är mindre insatt men däremot kan ha mer bolag jag tror på men inte riktigt begriper och kan ha fler branscher representerade.
  3. Fokuserad portfölj med 5-7 bolag samt Nordnets indexfonder och delat mellan aktieportföljen och fondportföljen.
Varför jag skulle vilja överväga alternativ tre, med fonder, är för att jag tror det skulle dra ned min aktivitetsnivå och göra mig mindre nervös för att jag har valt fel bolag att satsa på. Alternativ två kanske skulle vara bättre då det är enbart aktier, men har jag dålig koll på bolag 19-20, så hjälper det ju inte mig att bli säkrare. Alternativ ett är hur läget ser ut idag och just nu innehåller portföljen endast 5 bolag. För tillfället känner jag mig trygg med det, då jag ligger lite söder om 200 000 kr i kapital. Skulle det kännas lika om kapitalet är 10x så stort?

Det tåls att fundera på. Jag vill som många gånger tidigare sagt, minska min aktivitetsnivå. Det verkar dock som lättare sagt än gjort.

Tilldelning

När man till och med får tilldelning i bolag man inte ens visste att man tecknat, ja då har väl ändå IPO-hetsen blivit för stor för egen del. Trodde att jag hade tagit bort min önskan om teckning i Multidocker, men det hade jag inte, så nu sitter jag med 5000kr som är låsta tills januari. Fick ingen tilldelning i Edgeware men har fått minimitilldelningen i Aino health, det är statusen idag.


torsdag 8 december 2016

Transaktioner

Har läst på och begrundat hur jag har investerat det senaste. Att ta rygg utan att göra en egen analys, den idén vet jag inte vart den kom ifrån. Kanske som ett resultat av att vilja få upp portföljstorleken snabbare och då försöka ta genvägar och dra lotter.

Sålde därför Volati pref och B&B tools, då jag inte gjort något eget jobb på dem. In kom istället ByggPartner, där jag läst prospekt, sett presentationer samt har egen kännedom. Fyllde även på i Kopparbergs och Nilörngruppen. Satsar på mina bästa idéer och dessa tror jag mest på framåt. Kopparbergs har brottats med nedgången för pundet, men i övrigt så utvecklas verksamheten bra med 10% ökning av såld volym och en förbättrad marginal och vinst, trots minskad omsättning tack vare pundet. För Nilörngruppen så ser det mesta ut att utvecklas åt rätt håll både vinst och omsättning med bibehållna marginaler och jag tror utdelningen i vår kan komma att bli stor tack vare detta.

Har enbart fem bolag i portföljen men tycker att det finns en bra riskspridning då det är några olika branscher och trender som jag är exponerad mot. Kopparbergs må innehålla en hel del socker men att umgås och ha trevligt ihop är ökande och rätt konjukturokänsligt. ByggPartner har inte de stora kapitalbindande verksamheterna som andra byggbolag, utan är mer inriktat på att just bygga runt och i Stockholm och Uppsala, två ställen som skriker efter bostäder. Låg värdering och en marknad som är hyfsat opåverkad av allt runt om i världen med Sverigefokuset.

Castellum har gjort en del större ommöbleringar med försäljning av fastigheter i norr och initierade byggen för halvmiljarden. Kontorshyror ökar och Castellum har fått mer centrala fastigheter i och med köpet av Norrporten, räntan är låg och jag har inte någon exponering mot fastigheter på annat sätt än i min portfölj.

Hafslund har haft en fantastisk kursutveckling, de ökande spotpriserna gör att bolaget mår bra och verksamheten är konjukturokänslig i och med den stora delen nät man äger.

Fortnox är i skrivande stund inte en del av portföljen. Jag sålde i samband med att storägaren sålde 14% av sitt innehav. Jag följer alltid tesen att hade han tyckt att Fortnox var undervärderat så hade inte han sålt. Pilotskolan, jag följer hur ägare agerar. Kommer antagligen köpa in dem snart igen, sålde dock på dagshögsta igår och undvek nedgången på nästan 5% som följde, kan nog komma att bli mer.

Har tecknat i Edgeware, det är ett bolag som jag tycker är mycket intressant och skulle passa i min portfölj. Deras marknad växer mycket och är bra aktuell. Hoppas på tilldelning och om inte så är jag beredd att köpa upp till 30 kr/aktien.

Även tecknat Aino health.

Så nu hoppas jag att jag fått med allt som rört portföljen det senaste. Ska fortsätta att läsa på om bolagen jag äger, för att jag har få innehav och därför så gäller det att kunna dem perfekt. Har aldrig varit så stort investerad i ett enskilt bolag som nu i Kopparbergs, men så länge det inte kommer negativa nyheter eller verksamheten förändras drastiskt eller jag hittar bättre bolag, ser jag någon anledning att ändra på det.

söndag 27 november 2016

Inköp Volati Pref och B&B tools

Jag har gjort två inköp den senaste tiden till stor del tack vare den sociala plattformen Shareville där man kan se vad andra investerare har för innehav och köper i. Jag har hittat några som har riktigt bra avkastninghistorik och som har en hel del vettiga åsikter runt bolag. Två aktier som jag därför har köpt är Volati Pref och B&B tools. Inköpet av Volati gjordes för att jag läst en hel del om bolaget, till och med innan det blev bestämt att de skulle notera stamaktien och jag gillar bolaget och affärsidén. Jag är däremot rädd att introduktionen kommer flyga då de har bra ankarinvesterare, många positiva analyser och mycket tillväxt och att jag således kommer ha svårt att få tag på en vettig mängd aktier. Då finns alternativet att köpa preffen och hoppas att byte av lista för den plus att bolaget får in mycket pengar i kassan och billigare finansiering att preffen kan få sig ett lyft.

Jag har även köpt B&B tools. I dem händer det en hel del framöver med en delning av bolaget vilket jag tror kommer öka värdet.

Tilldelning Serneke

För omväxlingsskull så blev det tilldelning i en nyintroduktion som inte enbart var kaffepengar. Jag sålde tidigt och gjorde en vinst på några hundra kronor. trots bra ankarinvesterare så fanns det en del analyser som pekade på svagheter i bolaget och jag var därför beredd på att det inte skulle bli en sjudundrande notering. Till veckan så hoppas jag på tilldelning i Volati. Jag har flyttat över mina IPO-pengar till Nordnet. Det verkar som att det är lättare på något vis att få tilldelning där än vad det är hos Avanza, då jag blev utan Alligator-aktier.

Tillgångarna, skulderna och det egna kapitalets utveckling

Det var ett tag sedan jag följde upp hur utvecklingen ser ut gällande mina tillgångar, skulder och egna kapital, men nu är det dags.


Som synes har sommarmånaderna gjort att tillgångarna har tagit sig ifrån skulderna lite extra och således har det egna kapitalet tagit ett skutt uppåt. Jag börjar även närma mig 300 000 kr vilket känns skönt då det enbart är en till utbetalning av studielån som återstår och därför så kommer inte studieskulderna lyckas att överstiga tillgångarna trots att jag studerat i 4,5 år. Det är jag väldigt nöjd med, en bra start på vuxenlivet, att börja med ett positivt nettokapital.


tisdag 22 november 2016

Tilldelning i THQ

Intressant vilken fantastisk dålig trader jag är. Det måste jag sluta med omedelbart. Fick tilldelning i THQ idag, hela 67 aktier vilket summerade till drygt 1300 kr. Jag ville gärna ha fler men då jag inte fick det bestämde jag mig för att trejda i börsöppningen. Det är inget jag behärskar och dagen slutade istället på minus från att ha varit en 40 %-ig uppgång på de få aktier jag blev tilldelad. Girighet är inget bra och detta var sista nyintroduktionen jag ger mig på ett sådant beteende. Försökte lite smått trejda i Crunchfish när det begav sig. Det gick heller inget vidare, men det mest chockerande var att jag inte lär mig den läxan. Har tecknat allt som jag upplever någorlunda intressant och en introduktion som jag kan se som ett långsiktigt innehav, nämligen Volati. Övriga teckningar är; Alligator, Serneke och Multidocker.