torsdag 8 december 2016

Transaktioner

Har läst på och begrundat hur jag har investerat det senaste. Att ta rygg utan att göra en egen analys, den idén vet jag inte vart den kom ifrån. Kanske som ett resultat av att vilja få upp portföljstorleken snabbare och då försöka ta genvägar och dra lotter.

Sålde därför Volati pref och B&B tools, då jag inte gjort något eget jobb på dem. In kom istället ByggPartner, där jag läst prospekt, sett presentationer samt har egen kännedom. Fyllde även på i Kopparbergs och Nilörngruppen. Satsar på mina bästa idéer och dessa tror jag mest på framåt. Kopparbergs har brottats med nedgången för pundet, men i övrigt så utvecklas verksamheten bra med 10% ökning av såld volym och en förbättrad marginal och vinst, trots minskad omsättning tack vare pundet. För Nilörngruppen så ser det mesta ut att utvecklas åt rätt håll både vinst och omsättning med bibehållna marginaler och jag tror utdelningen i vår kan komma att bli stor tack vare detta.

Har enbart fem bolag i portföljen men tycker att det finns en bra riskspridning då det är några olika branscher och trender som jag är exponerad mot. Kopparbergs må innehålla en hel del socker men att umgås och ha trevligt ihop är ökande och rätt konjukturokänsligt. ByggPartner har inte de stora kapitalbindande verksamheterna som andra byggbolag, utan är mer inriktat på att just bygga runt och i Stockholm och Uppsala, två ställen som skriker efter bostäder. Låg värdering och en marknad som är hyfsat opåverkad av allt runt om i världen med Sverigefokuset.

Castellum har gjort en del större ommöbleringar med försäljning av fastigheter i norr och initierade byggen för halvmiljarden. Kontorshyror ökar och Castellum har fått mer centrala fastigheter i och med köpet av Norrporten, räntan är låg och jag har inte någon exponering mot fastigheter på annat sätt än i min portfölj.

Hafslund har haft en fantastisk kursutveckling, de ökande spotpriserna gör att bolaget mår bra och verksamheten är konjukturokänslig i och med den stora delen nät man äger.

Fortnox är i skrivande stund inte en del av portföljen. Jag sålde i samband med att storägaren sålde 14% av sitt innehav. Jag följer alltid tesen att hade han tyckt att Fortnox var undervärderat så hade inte han sålt. Pilotskolan, jag följer hur ägare agerar. Kommer antagligen köpa in dem snart igen, sålde dock på dagshögsta igår och undvek nedgången på nästan 5% som följde, kan nog komma att bli mer.

Har tecknat i Edgeware, det är ett bolag som jag tycker är mycket intressant och skulle passa i min portfölj. Deras marknad växer mycket och är bra aktuell. Hoppas på tilldelning och om inte så är jag beredd att köpa upp till 30 kr/aktien.

Även tecknat Aino health.

Så nu hoppas jag att jag fått med allt som rört portföljen det senaste. Ska fortsätta att läsa på om bolagen jag äger, för att jag har få innehav och därför så gäller det att kunna dem perfekt. Har aldrig varit så stort investerad i ett enskilt bolag som nu i Kopparbergs, men så länge det inte kommer negativa nyheter eller verksamheten förändras drastiskt eller jag hittar bättre bolag, ser jag någon anledning att ändra på det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar