tisdag 13 december 2016

Tanke om strategi

Har en fundering vad som vore bäst av tre alternativ:


  1. Fokuserad portfölj med 5-7 bolag där jag tycker jag begriper allt i bolagen och därför har allt investeringskapital allokerade i dessa.
  2. Portfölj med 15-20 bolag, där jag är mindre insatt men däremot kan ha mer bolag jag tror på men inte riktigt begriper och kan ha fler branscher representerade.
  3. Fokuserad portfölj med 5-7 bolag samt Nordnets indexfonder och delat mellan aktieportföljen och fondportföljen.
Varför jag skulle vilja överväga alternativ tre, med fonder, är för att jag tror det skulle dra ned min aktivitetsnivå och göra mig mindre nervös för att jag har valt fel bolag att satsa på. Alternativ två kanske skulle vara bättre då det är enbart aktier, men har jag dålig koll på bolag 19-20, så hjälper det ju inte mig att bli säkrare. Alternativ ett är hur läget ser ut idag och just nu innehåller portföljen endast 5 bolag. För tillfället känner jag mig trygg med det, då jag ligger lite söder om 200 000 kr i kapital. Skulle det kännas lika om kapitalet är 10x så stort?

Det tåls att fundera på. Jag vill som många gånger tidigare sagt, minska min aktivitetsnivå. Det verkar dock som lättare sagt än gjort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar