måndag 8 februari 2016

Semester eller leva för dagen?

När jag åkte tåg idag kunde jag inte undgå att lyssna på två som livligt diskuterade en fiskeresa de tänkte göra. Det hela utmynnade i om de verkligen skulle ta två stycken semesterdagar eller inte för att få resan så perfekt som möjligt.

Intressant med tanke på att de i övrigt visst hade en leva för dagen attityd. Någon hade frågat den ena av dem varför han inte hade sparat några hundra tusen när han hade tjänat rikligt med pengar och han förklarade för sin kompis "vad ska jag spara för man vill ju leva för dagen?".

Jag bara satt och tänkte för mig själv att ja-a, med den summan investerat i utdelningsaktier så skulle er huvuddiskussion om att ta två semesterdagar eller inte, inte uppstått alls. Ni hade kunnat vara borta mer än en månad bara finansierat med utdelning.

Leva för dagen-konceptet blir inte så mycket "leva" kan jag tycka.

Industrivärdens rapport

En sänkt utdelning, det skulle kunna vara alldeles, alldeles, alldeles förskräckligt. Däremot så tycker inte jag det. Jag har köpt på mig mina Industrivärden aktier av många olika anledningar. Den första är att jag tycker om substansrabatten, den ger mig möjlighet att komma över SCA, SHB, ICA, Skanska, Volvo m.fl. med en mindre insats än om jag hade köpt bolagen ett och ett. Jag tror också att Industrivärdens ledning kan få till bra mycket bättre affärer än vad jag själv kan och därför känns det gott om de kan få ta en del av ansvaret för min portfölj.

Med anledning av det sistnämnda så känns det lovande att de breddar spannet på vilka bolag som kommer inom radarn och även att de kommer driva på för bättre lönsamhet i bolagen. Jag har köpt på mig mycket aktier under en tid sedan Lundberg blev den som skulle styra och ställa i form av ordförande. Jag har länge suktat efter att ta in Lundbergsföretagen i portföljen för att jag gillar den långsiktighet och begränsade skuldsättning han styr med. Den aktien har inte blivit billig och därför har jag inte köpt några, men nu känns det som att Industrivärden är påväg åt samma håll, med mer begränsad skuldsättning och ett mer långsiktigt styre. Jag tänker därför inte deppa över den sänkta utdelningen då jag tror på att Lundberg och Stjärnholm kommer göra att jag får mycket värde för mina investerade slantar. Det ska bli intressant att se hur förändringsarbetet fortlöper.

torsdag 4 februari 2016

Skanska rapport

Det är bråda dagar i rapportfloden. Idag var det Skanskas tur att bekänna färg och som de flesta gånger hittills så presenterar bolaget ett förslag på höjd utdelning. Denna gång med 11.1 % och det känns såklart helt okej.

Resultatet per aktie ökar och jag tror att Skanska trots lite lägre orderingång har tiden för sig. Behövs det 700 000 bostäder till i Sverige lär det byggas mer snart för att inte hamna efter och Skanska är stort och skulle kunna få en stor del av denna kakan.

onsdag 3 februari 2016

Dagens glädjeämne

Jag var förr en stor aktieägare i Fortum, iaf om man ser till vilken storlek det innehavet utgjorde i min portfölj, mellan 20-30 %. Sedan började de satsa allt mer på produktion, sälja elnäten och satsa mer i Ryssland. Då valde jag att sälja i omgångar och istället köpa in mig i Hafslund. Idag föll Fortum 14 % medan Hafslung gick upp 4 % på en fin rapport trots de låga elpriserna. Det är också tal på att notera en del på börsen av befintliga Hafslund, sådant är alltid intressant att följa, se om det kommer fram mer värden.

Det jag dock gillar allra mest är den inte helt oblyga utdelningshöjningen med 20 % till 3 norska kr per aktie. Jag räknade lite på det och för att höja portföljens utdelning med lika mycket utan den här utdelningshöjningen och istället genom att tillskjuta mer kapital så hade det krävts 2375 kr. Utdelningshöjningar är därför något som jag gillar skarpt.

måndag 1 februari 2016

Avskräckande tanke

Ofta tycker jag att det kan kännas lätt att köpa saker som max kostar en tusenlapp. Det är ändå inte så mycket pengar i jämförelse med hur mycket jag får in under en månad. En bokhylla eller ett par byxor för 500 kr har jag tjänat ihop efter en halvdag på jobbet, det kan det vara värt men.....


....det som blir väldigt tungt är om man har som tanke att till stora delar leva på utdelningar. Då blir inte det ett litet kapital som behövs för att kunna bekosta en sådan utgift. Om man räknar med 4 % i direktavkastning på utdelningsaktierna så behövs det 12500 kr i kapital. helt plötsligt så blir det mycket lättare att motstå inköp eller åtminstone väldigt mycket mer övervägande innan ett beslut tas om inköp. Ett bra knep om man vill minska sina utgifter är alltså att tänka på detta vis.

Skrivarlust

Jag har verkligen drabbats av skrivarlust. Januari resulterade i inte mindre än 15 stycken inlägg. Det får jag anse är bra. En högre frekvens gör att jag får lättare att följa mina tankar och kunna dra lärdomar då det är mer som blir dokumenterat. Tidigare så kan jag ha producerat inlägg som "under perioden köpte jag" som täcker en tre månaders period och väldigt kort om varje bolag och väldigt lite tankar i övrigt. Sådana inlägg ska jag försöka hålla borta från den här bloggen. tanken är ju att jag ska kunna ha det här som ett tidsdokument och en hjälp när det blåser på börsen.


Månadsrapport januari 2016

Det kan tyckas lite kortsiktigt att göra en rapport för varje månad, men jag tycker att det också fyller en funktion att man blir ännu mer medveten om det syns hur man har betett sig ekonomiskt. Nu påverkar börsen mig mer och mer och en dålig bössmånad kan utradera nästan hela mitt nyskapande, men i längden så ökar förhoppningsvis mitt kapital.


20160131
Kontanter
9831
Buffert
34734
Kommande bostad
52996
Tjänstepension
2333
Pengamaskin
122919
Summa tillgångar
222813
CSN-lån
196820
Summa skulder
196820
Netto
25993
Förändring  mot föregående
9424

Jag har fortfarande en nettoförmögenhet vilket gläder mig för nu har jag studerat i 3,5 år. Min förhoppning är att jag kommer öka nettoförmögenheten sakta men säkert så att jag blir något mer solid än de 12 % jag befinner mig på nu.