tisdag 10 december 2013

Tid

Här kommer ytterligare tankar angående min investeringsfilosofi, eftersom jag i det förra inlägget inte överhuvudtaget lade in tidsaspekten i det hela. Tiden är en såpass stor del av varför beslutet kom att jag behöver redogöra den aspekten.

I ett tidigare inlägg från i våras rör jag hur ofta jag är inne och kollar aktiekurserna för bolag, avyttrade bolag men även de innehav jag då för stunden hade. Det är en stor tidsbov, men på ett plan gjorde jag det för att upptäcka om det fanns något köpvärt som för stunden hade handlats ner avsevärt, något sådant tillfälle dök aldrig upp. Likväl spenderades flera tillfällen på många minuter om dagen på den här företeelsen. Genom att jag nu har ett schemalagt månadssparande och enbart höjer det vid stora allmänna börsnedgångar har jag frigjort enormt med tid som jag kan lägga på annat. Jag behöver heller inte läsa rapporter från bolag eller grotta ned mig i olika nyckeltal, ännu mer tid över.

Vad ska jag nu använda tiden till istället? Att toksatsa på studierna och på att få i gång ett företag har jag tänkt mig. Även till träning, jobb och umgänge, vilket känns som bra prioriteringar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar