måndag 16 december 2013

De rika och de fattiga

"De fattiga & de rika"- Axel Odelberg har skrivit en bok om hur Schweiz körde ifrån Sverige när det gäller i princip allt men framförallt materiell standard. Det här boken har jag nu läst igenom på expressfart då jag tyckte den var mycket intressant.

Mycket av det som tas upp i boken har jag inte upplevt själv, då alla reformer på 70-talet ges stort utrymme. Jag har därför ingen aning hur jag hade sett på debatten om reformerna vid tidpunkten, däremot så kan man med facit i hand tycka att alla var av ondo. Hur svenskarnas obefintliga sparande kom till tas också upp, något som jag tycker var extra intressant då jag nyligen läste "Balansakten" av Philip Lerulf, vilken även den behandlar svenskar brist på sparade medel då man har en väldigt stark tro på staten.

För att komma tillbaka till den förstnämnda boken igen, om man ska tro på allt som står (det gäller att vara lite kritisk då jag tycker den är mycket subjektiv) så känner jag mig mer som en Schweizare. Jag är sparsam, tror inte på en stor stat och vill se mera möjligheter att påverka politiken samtidigt som jag inte ser en höjning av skatten som lösning på allt. En tankegång som jag tar med mig från boken och som rör höga skatter är den här:
Om man har höga skatter på bensin, alkohol och tobak m.m. för att man vill hålla konsumtionen nere och för att det inte är bra, varför har man då så höga skatter på företagande och arbete (arbetsgivaravgift, inkomstskatt osv.) det behandlas alltså som något icke önskvärt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar