fredag 13 december 2013

Sparbuffert

Jag har en ganska stor buffert i relation till mina utgifter. Den täcker mina utgifter ett helt år nämligen, lite i överkant för tillfället. Den enda uppsatta regeln jag har för den är att den ska vara på minst 30 000 kr, vilket motsvarar lite mer än tre månader och är vad jag känner mig komfortabel med. Jag vill kunna göra beslut utan att vara begränsad av pengar. Den här hösten har innehållit ett sådant beslut, då jag bestämde mig för att hoppa av min pågående utbildning.

Tidigare har jag även stött på tillfällen som visat att den storleken på buffert passar bra. Jag sökte jobb i Oslo, Norge för något år sedan. När jobbet väl var fixat så stod jag och min kompis inför möjligheten att få hyra en bostad centralt. Det är dyrt på hyresmarknaden i Norge och hyresvärdarna kräver ofta att en summa ska läggas i deposition. För den lägenheten vi hade var depositionen 3 månadshyror och en summa på 22 500 Norska kronor skulle alltså läggas. Norge är inte helt uteslutet att jag återvänder till då jag gillar löneläget, så även därför hålls 30 000 kronor som botten på bufferten.

Jag har alltså för tillfället allokerat rätt så mycket mer i min buffert än vad som är utgångspunkten. Det skulle kunna vara möjligt att portionera ut en stor del av kapitalet på de fonder jag placerar mitt månadssparande i. Jag vill dock inte göra det i alldeles för stora portioner, eftersom det skulle vara tråkigt att ha prickat in börstoppen, så därför sprider jag ut mina inköp. Det är av den anledningen mitt månadssparande uppgår till 2500kr och inte 1000kr som är mitt egentliga sparande enligt budget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar