torsdag 19 december 2013

Sammanställning av mina utgifter 2013

Det här inlägget skulle egentligen varit en klapp på min egen axel över hur sparsamt man kan leva under ett år. Nu blev dock inte sammanställningen av mina utgifter så rosenskimrande som jag tänkt mig, utan jag hamnade långt ovanför mitt budgettak.

Det går dock att finna ursäkter för att budgeten sprack, främst att jag inte har någon riktig budget, utan mest har en kassabok för att se vad jag lägger pengarna på och utifrån det har skrivit vad max utgiften ska få ligga på för varje kategori.

Året är även uppdelat på två olika perioder, då förutsättningarna har varit skiftande, och vid jämförande har jag därför tagit ett medelvärde av de här två budgeterna. Jag har även räknat på snittet per månad och då ser det ut så här:

Kategori           Budget                Utfall                  Differens

Mat                     2250                   2707                      - 457   
Boende               2150                   2226                        - 76   
Telefoni                200                     203                          - 3   
Fest                       750                     435                         315  
Resor                    600                     953                       - 353  
Övrigt                 1350                   5001                     - 3651  
                                                                                                
Summa              7300                  11525                    - 4225   

Med andra ord, ett totalt magplask! Fjolårets utgifter hamnade i snitt på 9478 så en ökning av utgifterna med dryga 2000 kr eller 21,6 % om det talet skrämmer mer.

Är det då så att utgifterna verkligen har skjutit iväg med massa småköp eller vad beror den här stora förändringen på?

- Till en stor del kan min utlandssemester nu under hösten/vintern vara orsaken. Minus matkostnader jag ändå skulle haft kostade den 16500 kr, vilket påverkar resultatet mycket.

- Flytten till att bli sambo med min flickvän står också för en del utgifter. Då vi påbörjar vårt liv tillsammans har vi även gjort en del gemensamma inköp, de här utgifterna har jag räknat samman och de slutar för min del vid 6493 kr

- Sista stora utgifterna blir en post som jag vet efter otaliga lyxfällan avsnitt ställer till det för många, kläder. Har köpt tre mycket viktiga plagg som jag genom rabatter på >3000 kr fick för sammanlagt 6164 kr. Det är en rejäl vinterjacka, en kostym och en regnrock, inköp som jag räknar med att ha i väldigt många år framöver.

Mat är också något som har ökat sedan fjolåret. I runda slängar med 500 kr per månad. Mina fika kan vara boven, men jag tror att en stor del har att göra med att jag faktiskt äter mer mat. Jag har förstått hur viktig maten är för mig och mina prestationer att jag lagar ett extra mål mat om dagen nu. Det är en utgift som jag tycker ska ha ökat.

Kommer jag på något mer fyller jag på i framtida inlägg. Dock kommer nästa inlägg att röra hur mina investeringar har fallit ut under året.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar