tisdag 10 december 2013

10 december 2013

Nobeldagen, men fullt så storslagen kommer inte min dag att vara. Dock innehåller det flera avgörande drag som kommer påverka andra dagar och framförallt år. Jag har nämligen lagt om min investeringsfilosofi helt.

Filosofin har gått ifrån att vara baserad på andras förhoppningar, från andras slutsatser, till att vara något som stämmer mer in på hur jag vill att mitt sparande ska vara.

Läste några gamla inlägg där det stod att jag tänkte vara långsiktig. Läste sedan att jag hade sålt av då jag tyckt att uppgången varit för stor. Läste även att jag vid ett senare tillfälle kollat i backspegeln och sett att försäljningen var förhastad. Allt det där stämmer in på den bild jag fått på senare tid: Jag kommer inte kunna bedöma vart toppen är, eller när vi når botten och jag kommer heller inte kunna sitta inne på information ingen annan har, hur ska jag då kunna investera rätt? Jag vill att mitt investerande ska vara något mer än ett lotteri.

Efter att ha haft den här tanken, fått lite hårda frågor från en kompis om varför jag investerar i aktier och inte hade ett svar tillräckligt övertygande mig själv, så har jag försökt komma fram till hur jag ska få till mina investeringar att bli hållbara på långsikt. En bok som jag då kom över av en slump* var "The Coffeehouse Investor". Några av idéerna i denna boken stämmer väl överens med hur jag ser på saken, varför inte följa index istället för att försöka slå index?

Till saken hör att jag faktiskt har gjort det sistnämnda, hittills i år ligger jag på  >32% i avkastning på mina aktier, medan börsen har 18,2% uppgång i skrivande stund. Det får jag vara nöjd med, då det inte kommer vara möjligt att ske mer än marginellt framöver. Då jag nu börjar att månadsspara som följande:
SPP Aktiefond Global                          2500kr
SPP Aktiefond Europa                         1000kr
SPP Aktiefond USA                              700kr
Swedbank Robur indexfond Asien        700kr
Avanza Zero                                           100kr

Fördelen jag även ser med att investera så här är att courtaget inte blir så högt i förhållande mot hur mycket jag investerar. Hade jag månadssparat i aktier hade även diversifieringen blivit lidande. Jag vill gärna ha investeringarna utspridda över tid för att inte vara beroende av vilken tid jag investerade vid, så aktier får vänta tills jag har fått ihop ett tillräckligt stort kapital och tills jag kan investera större per månad. Även om det ser ut som att jag kommer att månadsspara 5000kr per månad framöver är inte det vad som kommer ske på inom det närmaste året, jag kommer att ha månadssparandet på 2500kr, men jag vill undvika onödiga extra överföringar som kommer påverka skatten på min ISK. Däremot vid större börsnedgångar kommer jag att öka månadssparandet successivt.


Så ser min nya filosofi ut, jag kan även dra huvuddragen i punktform:

- Månadssparande i indexfonder
- Öka månadssparandet vid stora nedgångar
- (Långt fram i tiden) Köpa aktier vid stort kapital och då jag kan avsätta betydliga summor varje månad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar