lördag 14 december 2013

Högre ränta

Med rubriken menar jag inte högre ränta för att riksbanksdirektionen har bestämt sig för det utan jag menar högre ränta på mitt sparkonto där jag har min buffert. Det är inte så att räntan höjts utan jag har öppnat ett nytt sparkonto. Från början hade jag Sevenday för min sparbuffert, men de sänkte räntan snabbare än vad jag tyckte var okej, så därför hoppade jag över till Hoistspar. Nu när även Hoist sänkte så ser jag glappet till Santander Consumer Banks ränta som stor, följaktligen valde jag att öppna ett konto i sistnämnda bank.

I det stora hela är det bara några hundralappar om året det ger, men jag vill få ut så mycket som möjligt även av min buffert och om man räknar procentuellt vilken ökning det ger så är det motiverande. Hoist ger en ränta på 2,2% medan Santander ger 2,5% en skillnad på 13,6% alltså!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar