lördag 8 oktober 2016

Uppdatering

Jag har haft fullt upp med jobb och skola nu en period så skrivandet har fått stå tillbaka lite, det har inte ens kommit en månadsrapport för september, men jag tänker att jag får till en sådan under dagen.

Sedan sist så har jag gjort lite olika förändringar, något som är synonymt med mig. Först skalade jag lite på innehavet i Disney. Detta eftersom att mina antaganden om hur bra nöjesparken i Shanghai skulle bli för bolaget inte riktigt motsvarar mina förväntningar. Liseberg som är så mycket mindre och kostat mindre att färdigställa drar ju bra mycket mer folk proportionellt. Långa köer och höga biljettpriser sägs vara orsaken till att succén uteblivit. Avkastningen på Disneys jätteinvestering verkar inte bli så bra jag hoppades med andra ord. Nu är det dock en kort period och jag hoppas såklart att det visar sig bättras, då jag fortfarande har Disney som andra största innehav i portföljen.

Jag har även köpt och sålt lite i Kopparbergs. Sålt på 283 kr och köpt tillbaka på dryga 270 kr. Lite kortsiktigt kan tyckas. Det finns dock lite som oroar mig i innehavet, vad kommer det att kosta att utöka kapaciteten? För det är något som VD sagt att de måste ta beslut om framöver. Samt hur hårt kommer pundets totala försvagning påverka bolaget? Det finns även positiva nyheter och det är att de har ett avtal med Anheuser- Busch InBev, det kommer betyda mycket positivt för exporten av cider. De har också lanserat sin Sparkling rosé och de brukar nå framgång med nya innovationer.

Castellum har jag fyllt på en del i. Jag har stort förtroende för Henrik Saxborn och tycker att bolaget blivit än mer attraktivt efter köpet av Norrporten där topplägen och synergier finns. Oro för räntan är väl det som påverkar företaget, men än så länge händer det inte mycket på den fronten och bolaget kan öka intäkterna genom att hyrespriserna per kvm för kontor ökar. Hittade en bra podd där Saxborn pratar om företaget och fortsättningen. Det jag gillade mest var hans syn på kunderna, alla som sätter kunden i fokus före aktiekursen tror jag har mycket att vinna i längden och således kommer en bra aktiekurs på köpet.

Har även till slut efter många års innehav gjort mig av med Handelsbanken. Jag gillar bolaget och det har varit en stark uppvärdering på slutet. Jag ser dock att tillväxtutsikterna är begränsade, kunder som tappar förtroende för banker, regeringar som vill ändra spelplanen hela tiden med olika regleringar och direktiv och detta i kombination med att jag inte tycker jag har stenkoll på hur banker fungerar gör att jag valde att kliva av.

Jag har försökt att fasa ut mer och mer av de bolag där jag upplever att jag har för dålig koll. Jag kan säkert komma tillbaka när jag byggt på mig med mer erfarenhet. Pengarna investerades istället i Fortnox, ett bolag jag kommer att återkomma till.

Jag har även varit med i introduktionen av Internationella Engelska Skolan och jag äger fortfarande min tilldelning. Gillar bolaget som beskrivet i tidigare inlägg, däremot gillar jag inte den blygsamma tilldelningen och att kursen stack så högt som den gjorde. Jag får se hur jag gör med innehavet, om de kommer ned till mina köpnivåer eller om jag ska avyttra eftersom att mina innehav ska ha betydelse för portföljens utveckling.

Jag har också gjort mer kortsiktiga trades (inte att förväxla med mina vanliga köp som allt som oftast även de har karaktären av kortsiktiga trades....). Köpte Brinova när de introducerades. Spridningsemissionen var redan genomför innan notering så där blev det ingen tilldelning utan aktierna köptes över marknaden. Gjorde 4 % upp på dem och sedan min försäljning så har aktien tappat 14 % så jag gjorde rätt bedömning att inte fortsätta inneha bolaget efter en relativvärdering mot Balder.

Fagerhult blev en mindre lyckad trade, där förväntade jag mig en uppstuds då bolaget fallit från höga nivåer innan jag köpte. Uppstudsen kom, men jag blev för girig på ören och det slutade med 3 % ned till slut då jag ville sälja av allt för att kunna köpa ett nytt bolag på längre sikt till portföljen.

Det bolaget är Storytel. Här finns det mycket jag gillar och kommer ta upp det i samma inlägg som det om Fortnox.

Utöver detta har jag gjort två korta trades i Dometic och Fortnox där förtjänsten blev kaffepengar, men ändock där jag hade rätt i mina antaganden. Bettet i Dometic var att rida på den positiva våg efter att den blev inlyft i Börsveckan-portföljen och att Blecher på Carnegie fonder köpt i bolaget, det visade sig rätt.

Jag gillar att hålla på med min portfölj som det kanske märks, men aktiemarknaden och att lära mig om bolag och branscher är ett stort intresse för mig så att enbart ha en köp och behåll- strategi tror jag i nuläget inte skulle funka. Annat kanske det blir när man har ett jobb, familj etc. och lever ett annat typ av liv. Tills dess så är det här vad som funkar för mig, kanske lite sämre avkastning för portföljen men större avkastning för livet tycker jag.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar