onsdag 19 oktober 2016

Rapporter och försäljningar

Vilken vecka det har varit. Nilörn rapporterade ett kanonresultat och har stigit runt 15 % hittills denna  vecka. Fortnox ville inte vara sämre och har stigit runt 8 % även det p.g.a. en kanonrapport. Bolagen har en tillväxt som heter duga och jag är än så länge nöjd med att jag har vågat att se bortanför dagens P/E-tal till att istället se hur tillväxten och nischerna bäddar för bra avkastning. Skulle ha velat fånga upp några Fortnox under rapportmorgonen men det blev inte av innan kursen hade rusat.

Jag har däremot under dagen sålt en del Kopparbergs. Fyllde nyss på i innehavet, så vad har ändrats? En stor del i min investering i Kopparbergs bygger på att deras innovationer som frozen cider, kopparkeg, fruit lager, sparkling rosé och vad som komma skall driver tillväxten och marginalerna. Att vara populära och ha ett starkt varumärke är andra delar som jag ser som attraktivt med Kopparbergs. Av dessa anledningarna tycker jag att det är alarmerande när pressen i Sverige och framför allt i UK basunerar ut att sparkling rosés flaskor kan explodera. Inte för kostnaden att återkalla, utan för vilken effekt det kan ha i långa loppet på Kopparbergs varumärke. Med Samsung och deras Note i färskt minne så kan sådant här vara illa. Nu är Kopparbergs ett mycket mindre företag och jag valde därför att minska mitt innehav med en del procent, det är fortfarande mitt största innehav dock.

Jag har infört som princip att jag inte ska oroas över att ta förluster. Att hålla kvar en position enbart för att jag inte vill sälja på minus är inget som tilltalar mig. Jag känner att det är verksamheten i bolaget som jag bryr mig om och det är därför som denna försäljning måste ske, är jag osäker på hur konsekvenserna blir, vill jag inte sitta och hoppas på vinst. Det kan vara tillägnat lotterier istället.

Av denna anledning så har jag även tänkt att skala ned på innehavet i Disney till noll. Jag har under senaste veckorna minskat och efter Netflix rapport här i dagarna har jag funderat på kabel-tvs framtid i en större omfattning. Antalet användare av Netflix ökar enormt och jag är övertygad om att Disney förr eller senare kommer att slå in på banan med streaming med mer kraft. Däremot kan jag inte överblicka kostnaderna för övergången eller intäkterna, då det verkar svårare att ta ordentligt betalt för streamingtjänster mot kabelpaket. Det här gör att jag väljer att hoppa ur Disney, men behåller bolaget på min bevakningslista, för jag tror att underhållning kommer ta mer plats från annan konsumtion i människors liv. Jag gillar även alla otroligt bra filmer Disney producerat senaste åren. Däremot så måste de visa att de gör en helhjärtad satsning för att inte förlora i längden mot streamingtjänster.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar