lördag 15 oktober 2016

Min Portfölj 20161015

Jag tänkte uppdatera med hur min portfölj ser ut då jag har gjort en del omstuvningar som vanligt, de mesta har jag redan berört. men Storytel som jag tidigare nämnde att jag gillar och fortfarande gillar åkte ur portföljen. Jag har satt upp gränsen på 10 st långsiktiga innehav och i och med köpet av dem och Fortnox kom jag upp i 11 st. Jag bedömer Fortnox som bättre, då jag tycker att min kunskap om dem är större än vad min kunskap i Storytel är och Storytel petar i nuläget inget annat bolag i min portfölj och därför blir det de som får förpassas till bänken (bevakningslistan).

Jag har fortsatt att skala ned i Disney och dagens nivå känner jag mig mer bekväm med. Att bedöma kabeltv-marknaden i USA och nöjesparker i Kina i kombination med årsredovisningar på engelska gör att jag tycker att jag har sämre kunskaper än om bolaget skulle vara ett svenskt och av den anledningen tycker jag inte bolaget ska vara nummer 2 i min portfölj.

Dagens portfölj ser ut på detta vis:

Andel av portföljen
Spiltan Räntefond/Kassa34,6%
Kopparbergs18,3%
Hafslund B9,3%
Castellum9,2%
Nilörngruppen5,7%
Apple4,7%
Disney4,6%
Fortnox4,4%
Nolato4,1%
Tomra2,8%
Int. Engelska Skolan2,3%

Gott om torrt krut, men jag har köpt lite runt mina motiverade kurser. För att göra portföljen fullinvesterad i aktier så vill jag ha "margin of safety" och därför så kommer inte hela min kassa jobba ännu. Castellum är det bolag som jag fyllt på mest i på slutet förutom det nya innehavet Fortnox. Förvaltningsresultatet är det jag kollar på när det gäller dem och jag tror på att de mer centrala lägena av fastigheter kommer göra att hyreshöjningar är fullt möjliga och mer än kompenserar för små höjningar av räntan.

Kopparbergs tar en stor plats i portföljen. Större plats har den också tagit då jag köpte under dippen som var i veckan. Köpte på 243 kr men sålde dessa på 257,5 kr. Det här eftersom jag tror att oron är väldigt stor för pundet, men att bolaget har skött den riskhanteringen vilket ska göra att de inte drabbas så hårt som vissa tycks tro. Att jag inte köpte och behöll dessa aktier har att göra med portföljandelen, jag känner mig inte bekväm med att ett bolag tar en hur stor del av portföljen som helst. Det är dock inte tal om att alla innehav heller ska vara lika viktade, trots allt så är ju Kopparbergs nästan dubbelt så stort som mitt näst största innehav. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar