tisdag 7 oktober 2014

Tajming och investeringstaktik

För att inte enbart köpa på toppar så har jag ett månadssparande i indexfonder, på så sätt så köper jag hela tiden. Att det är indexfonder och inte aktier som jag köper varje månad har att göra med att jag inte har knappt har några inkomster. Stundtals kan jag få jobba på mitt extrajobb, men det är bara om det är knappt om folk. Därför stannar fondsparandet på blygsamma 1050 kr och när jag har mer pengar som går att undvara åker de in på mitt sparkonto hos Sevenday där jag har 2,20% ränta med fria uttag och statlig insättningsgaranti.

I mångt och mycket är jag positiv till indexsparande men jag har även tagit till mig av kritiken vad gäller att spara i index som:
- att man börjar välja vilka index man följer
- att fonderna köper allt inom ett index, vilket gör att även "dåliga" bolag överlever och blir köpta bara för att de är upptagna i ett visst index.
- att indexfonderna har avgifter, om än att de är låga, men avgifterna finns där ändå förutom några undantag som t.ex. Avanzas "Avanza bero" och Nordnets "superfonder"
- att det finns säkert något mer argument som jag inte kommer på just nu.

Jag som är ung och tidigt i min investerarkarriär har därför tänkt att vara konsekvent med min plan att inte köpa allt på en gång utan sprida ut mina inköp, men jag har tänkt att köpen ska bestå av aktier. 1050kr varje månad i aktieköp skulle göra att courtagen blir omänskligt högt, men däremot att köpa aktier en gång i kvartalet är något som skulle fungera bättre. Vid de tillfällena använder jag det upplupna sparandet, lägger till lite från sommarjobbslönerna och från skatteåterbäringen och sprider ut dessa summor på hela året. Skulle det vara så att jag får jobba mer på extrajobbet och bättre betalt under sommaren kan det komma sig att jag köper varannan månad.

Varför ska jag satsa på aktier istället?
Först och främst tycker jag att sparande är roligt, men jag tycker att investera i fonder är rätt så tråkigt av den anledningen att man investerar i en klump på över 1000 aktier på samma gång. Jag vill veta mina bolag, jag vill kunna följa rapporter och jag vill se hur mina egna analyser av bolag (även om analyserna är tunna) visar sig stämma med verkligheten. Jag vill även kunna se kassaflödet från mina investeringar, få utdelningar som jag kan investera i ett bolag jag tror lite extra på och längre fram i tiden, få bra kassaflöden som kan göra mitt liv rikare utan att jag jobbar 120% utan kanske bara 75%.

Jag har tagit många olika vägar med mitt sparande och jag funderar ofta på vad som är bäst, förhoppningsvis är det den här vägen. Om det inte är det, så är det tur att jag testar det när jag är ung och inte när halva livet är levt, jag har tiden på min sida och målet är att jag ska kunna hålla mig konsekvent, för det är långsiktigheten och uthålligheten som bygger förmögenheten. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar