lördag 25 oktober 2014

Kassaboken och Avanza

Som jag nämnde i ett tidigare inlägg har jag en "snålmånad light". jag får säga att jag är väldigt nöjd med utfallet under den. Trots att jag haft mycket besök av släkt och vänner som belastat matkontot och trots att jag köpte en GPS/puls-klocka så har jag kommit fram till att månadens sparande hamnar på i runda slängar 5 000kr, inte allt för dåligt för att vara student tycker jag.

Det kan vara en god idé för många att ofta följa upp sina utgifter så att man ser hur man gör av med pengar. Jag tycker själv att jag hållit bra koll de andra månaderna också, men så sammanställer man utgifterna och ser att uttrycket "många bäckar små" verkligen stämmer.

Avanza gjorde också om sin sajt för de som handlar aktier i små summor. Jag använde förr minisajten då jag inte har så stora summor att investera och därför ville ha lägre minicourtage. Nu har denna sajt integrerats med den vanliga sajten och minimicourtaget sänkts till 1kr och det rörliga stannar på 0.25%.

Jag hade flyttat mitt sparande till vanliga Avanza, då jag ville använda kapitalförsäkring och sedermera även ISK. Nu kan jag alltså kombinera både ISK och låga courtagekostnader. Jag hade ju tänkt att bara köpa aktier en gång i kvartalet för att jag inte skulle belastas med för höga courtagekostnader. Nu har alltså Avanza hört min bön utan att jag ens bett. Därför kommer jag att köpa aktier månadsvis då det inte kommer påverka mina kostnader oavsett om jag köper kvartalsvis eller inte, detta eftersom jag kommer få rörligt courtage då det är affärer under 400kr som kostar 1kr.

Länge leve investerandet! Kul att det finns prispressare även bland banker, undrar hur de klassiska bankerna kommer att möta det här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar