fredag 3 oktober 2014

Frustrerande

Jag tycker det är en smula frustrerande att bara vara student. Inte för att jag hellre skulle jobba, att studera är ju otroligt fritt och det är roligt att lära sig mycket nytt. Däremot så är kassaflödet otroligt lågt. Jag har extrajobb vid sidan av och tjänade även ordentligt nu i sommar, men inkomsterna möjliggör inte aktieköp i någon vidare utsträckning och då är jag tvingad att helt spara i indexfonder för att kunna investera varje månad.

Har även sänkt antal veckor jag söker studielån. Ett svårt beslut och något som jag tänkt på fram och tillbaka och nämnt tidigare här. Ekonomiskt försvarbart är det att låna, då räntan är låg och det går att investera på annat håll till bättre avkastning. Dock tror jag att jag blir mer medveten över vilka inköp jag gör och hur jag använder mina pengar om jag inte tar lånet och på det viset kan det vara mest långsiktigt att inte ta mer lån än vad jag behöver för att leva.

Som ett led i arbetet att tänka efter mer vid inköp har storhandlandet tagit fart. Det har visat att jag minskat mina matkostnader mycket när jag inte behöver åka till mataffären varannan dag, många små extra inköp som slinker med har eliminerats. Jag köper dock varor som är på extrapris i andra affärer, speciellt om det rör sig om kyckling och annat som man kan spara en hacka på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar