torsdag 10 november 2016

Mer fokuserad och inköp

Det har inte undgått någon att det varit amerikanskt val. Jag positionerade mig inget speciellt inför detta, utan lät allt vara som vanligt. Min portfölj är sedan tidigare viktad mot Europa och främst Sverige, så det skulle vara om det blir stora förändringar för européer och svenskar som drabbar mig och inte så stor del om USA ändrar sin handel med omvärlden, då jag inte äger de stora exportbolagen med en stor del på den amerikanska marknaden.

Jag har läst en bok av Peter Thiel gällande startups som heter "Zero to One" vilken har gjort att jag på många sätt vill starta företag, men som även har påverkat mitt aktieinvesterande. Jag har nu minskat mitt spann med antal aktier till 5-8 st bolag från 10-12 st bolag. Handelsbanken som tagits in som hedge till Castellum vid räntehöjningar och Nolato som funnits i portföljen för sin inriktning med plast till bland annat medicinburkar, insulinpennor, fordonsindustri och telekom fick lämna. I Nolatos fall då jag tycker att jag är för dåligt insatt och att det är historiskt höga multiplar de handlas på. Då tar jag hellre in Bahnhof igen då de nu kommit ned en bra bit i pris men har en fortsatt hög tillväxt både med företagskunder och privatpersoner.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar