måndag 18 juli 2016

Nytt inköp

Ett till bolag har letat sig in i portföljen. Bolaget är Bahnhof. Det finns en hel del som jag gillar med bolaget som förståeligt då jag valt att investera en del av mitt kapital i det.

Bolagets ledning har en stor del investerat i Bahnhof, norr om 80%, och då känner jag att de verkar för bolagets bästa vilket även gynnar dem själva stort. Ledningen har fått mycket tid i rampljuset då de försvarar integriteten, denna uppmärksamhet ser jag som positiv och det är antagligen något som kan påverkat kunder att välja Bahnhof.

Vinsttillväxt är också viktigt för mig. Tillväxt drivs av ökat antal kunder och det är namnkunniga företag som börjat använda sig av Bahnhof och kundtillströmmningen av privatpersoner är också imponerande med tusentals nya kunder per kvartal. Jag själv har inte stött på mycket reklam för företaget, det är inte som Telia och Telenor som har reklam i varje avbrott när man ser på TV. Att då ändå ha denna tillväxt i kunder tyder på att en hel del rekommenderar Bahnhof till sina vänner, eller att deras erbjudande är mycket konkurrenskraftiga när det är dags att välja vem man ska köpa tjänster från i ett öppet fibernät.

Bolaget agerar också på en marknad som växer, det är i många städer och områden jag varit som det sitter skyltar uppe om att det grävs för fiber.

Marginalerna har hållit sig på stabila nivåer under lång tid så jag förutsätter att de gör samma goda jobb och håller den uppe framöver också.

Utdelningen växer och är på drygt 50 % av vinsten så det finns möjlighet att fortsätta dela ut även om vinsten skulle minska.

Bolaget har heller inga långfristiga lån och det tycker jag är ett bevis på stark finansiell ställning, skulle något krisa så finns det säkert möjlighet att låna.

Bolaget återfinns inte på Aktietorget. Det skulle kunna göra att jag skulle avstå, då midcap är den lista som jag tidigare sagt är den minsta jag köper från. Dock finns både både Didner & Gerge och Öresund i ägarlistan vilket gör att jag anser att det här kriteriet inte har betydelse i det här fallet. Kriteriet har jag satt upp för att undvika bolag som kan verka hur bra som helst, men som bedriver suspekt verksamhet då insynen och reglerna är mindre och färre.

Jag tänker börja med den här storleken på innehavet och nöjer mig så, det är ingen fyndvärdering och bolaget är litet, men jag vill ha exponeringen mot den växande marknaden och jag fastnade för uttrycket att de ska "trasa sönder de största teleoperatörernas affärsmodeller" vilket är lagom kaxigt och intressant att följa på nära håll.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar