lördag 23 juli 2016

När banken tog för sig

Jag har under sommaren försökt att bli bättre på att läsa böcker. Tidigare har jag läst väldigt mycket, men det är något som har försvunnit mer och mer ur mitt liv. En riktigt bra bok kan jag dock läsa i ett streck om det skulle vara så.

Den bok som jag läst nu i sommar heter "När banken tog för sig" och handlar om byggherren Lars Gullstedts intressanta liv.

Han kom från Finland med 400 kr på fickan och byggde upp ett fastighetsimperium för miljarder med fastigheter i Umeå, Atalanta men främst Upplands Väsby.

Jag tänker inte göra någon större recension som inte fyller något syfte, utan bara punkta upp de viktigaste lärdomarna och tankarna från boken (inspirerad av podden 25 minuter) och de är:

  • Ha vänner som du litar på och knyt starka relationer med människor. Samhället består av en hel del individer och man behöver inte kunna allt, så skaffa dig bra kontakter som kan hjälpa till med nya jobb, finansiering, juridisk hjälp eller vänskapliga råd. Med andra ord nätverka.
  • Gör ditt jobb, försök hela tiden ha möjlighet att utvecklas. Finns inte möjligheten, byt arbetsgivare, eller allra helst, starta eget företag.
  • Skulder gör att man är i någon annans händer, minimera dessa för att inte riskera att någon med onda avsikter vill ta allt ifrån dig.
  • Ha inte allt för aggressiva tillväxtplaner utan se till att du inte riskerar det du redan har, med vad du vill ha.
  • Var försiktig med vilka extravaganser du har, avundsjuka är ett helvetes påfund. Jag är själv inte någon som tycker att svenska avundsjukan har någon plats i samhället och tycker inte man vanligtvis ska bry sig om vad andra tycker. Den här lärdomen är endast aktuell om man fortfarande har skulder, då det egentligen blir andras pengar man lever för och det sticker ännu mer i ögonen.
Listan är under bearbetning, ska låta boken sjunka in några dagar och reflektera över vad som jag mer tycker är viktigt att ta med sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar