onsdag 13 juli 2016

Min portfölj 160713

Det har skett lite mer omöbleringar i min portfölj. Jag försöker att minska mitt stora innehav i SHB så att det innehavet inte blir så stort i jämförelse med de andra, då en fjärdedel av Industrivärden också är Handelsbanken. Jag har inte känt mig lika säker med det innehavet som jag gjort tidigare, bank har en stor volatilitet för tillfället. Jag sålde inte när det blev brexit och det var ett smart drag att då istället köpa mer, men jag känner att jag är för dåligt insatt i businessen och gillar inte att minusräntorna verkar vara här för att stanna.

Jag har istället försökt hitta bolag där jag ser mer möjligheter och som samtidigt kan komplettera mina övriga innehav i portföljen. Denna jakt har lett mig till tre bolag vilka är Novo Nordisk, Intrum Justitia och Pandora.

Novo Nordisk var det första bolaget i den här trion som jag köpte. Jag gillar tillväxten på 9 % årligen enligt deras uppskattningar och att marknaden för deras produkter också växer. Det känns som att man bidrar till något bra när man är aktieägare i ett företag som jobbar för att människor ska få ett bättre liv. Värderingen är kanske inget fynd, men så länge det finns tillväxt i bolaget så kan jag köpa. Sedan min första blygsamma post köptes har dock bolaget klättrat över 8 % och det är alltid lite tungt när man vill bygga upp ett större innehav.

Pandora var det andra bolaget som köptes in. En liten större andel än Novo. Jag gillar tillväxten de presterat och fokuset på att ha egna butiker. Jag kände dock att inköpet blev lite förhastat och har nu sålt med en pytteliten vinst. Det som ledde till detta är deras än så länge mycket begränsade produktutbud. De säljer armband som man kan fylla på med berlocker och har försökt att bredda sig, men än så länge är det nästan bara detta ben de står på. Samarbetet med Disney är något som jag ser positivt på, men jag avvaktar att bli aktieägare tills de kan minska risken med att armbanden är en trend.

Intrum Justitia är det sista bolaget i trion. Bolaget ser jag främst som ett komplement till Handelsbanken och därför använder jag pengar från försäljningen av SHB till att köpa mer av IJ. Jag gillar tillväxten de uppvisar samtidigt som de är marknadsledande. Det är också lätt att låna mycket och senast idag läste jag att skulder hos kronofodgen ligger på 72 miljarder, så det verkar som många har dragit på sig för stora lån och skulder, så det verkar finnas all möjlighet från IJ att leverera framöver också.

Efter de här transaktionerna ser portföljen ut som följande:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar