fredag 29 maj 2015

Även en titt på SCA

SCA 2015-05-25
Bolag som väcker mitt intresse
Kännedom – bolag vars produkter jag själv använder eller som jag ser mycket runt omkring mig är intressanta, då kan jag se dem i aktion, testa kvaliteten på varorna och ha en aning om vad de sysslar med.
Vilken offentlig toalett har inte papper från Tork, vilket barn har inte testat Libero och vilka kvinnor har inte använt Libresse eller Tena. SCA har något som jag gillar, de har enorma tillgångar i all sin skog och samtidigt gör det produkter som är ett måste att använda både i hög- och lågkonjuktur.

Tjänar pengar och kan fortsätta med det– huvudsaken med investeringen är att jag ska få avkastning, storstilade planer kan alla företag ha, men jag är intresserad av de som verkligen visar att deras affärsmodell funkar.
Tjänar pengar fördelat på de tre områdena: Hygien 30 % (bl.a. Libresse, Libero, TENA), mjukpapper (bl.a. tork, edet och lotus) 54 %, skogs-industriprodukter 16 %. Hygien och mjukpapper är de områdena som jag gillar med SCA. Skogsindustriprodukter med papper för tryck känns lite förlegat. Världens befolkning ökar och levnadsstandarden också, och därför känns hygien och mjukpapper rätt med starka varumärken. SCA är mycket globala och har försäljning i 100 länder, mycket tillverkning är placerad där försäljningen sker. SCA satsar på nya marknader, har skogsmarker för vindkraft, producerar biobränsle, utbildar kvinnor om menstruation, jag gillar företagets ambitioner.


Utdelningsillväxt!
Utdelningstillväxt sista 5 åren har varit 7,2 % i snitt, sedan 2005 är den 4,78 % i snitt, detta p.g.a. en rejäl sänkning -08. Bolaget har som ambition att växa 5-7 % om året inom hygien och 3-4 % inom mjukpapper. Det är organisk tillväxt man främst är ute efter.

Stark huvudägare – jag blir mer intresserad om jag ser att det finns ägare som inte bara är stora institutioner. Anledningen är att det känns bättre med någon som har stora incitament att göra ett bra jobb med företaget, tänk Persson i H&M, Wall i Beijer Alma eller Lundberg i Lundbergföretagen. Även att ledningspersoner som VD har stora innehav är ett plus av samma anledning.
SCA är med i det kända korsägandet i Handelsbankssfären så de två största ägarna är Industrivärden 29,5 % av rösterna och Handelsbanken 14,4 5 av rösterna. Norges Bank har även smugit sig med och har 7,8 % av rösterna. Även omöbleringarna i styrelse och ledning kan göra att bolaget fortsätter utvecklas, gillar att Fredrik Lundberg kan ta tag i korsägandet nu när han tagit steg upp i hierarkin inom Industrivärden, Lundberg känns mycket långsiktig i det han tar sig för, det premierar jag.

Låga skulder – även om räntorna är låga är det skönt när man vet att omvärlden kan skaka men bolaget inte faller ihop som ett korthus direkt.
Omsättningstillgångarna täcker nästan de kortfristiga skulderna. 47 % soliditet.

Direktavkastning – 4 % eller högre men det ska inte lånas för att kunna dela ut, utdelningsandelen behöver inte vara 100 %, då finns det utrymme att höja utdelningen många år.
2,33 % på dagens kurs. Utdelningsandelen är 56,10 % av vinsten år 2014.


Lågt P/E-tal – helt beroende av bransch förstås (svårare med fastighetsbolag) men att jämföra det mot konkurrenter som man vet har högre, gör bolaget intressant att titta närmare på.

Ett P/E-tal på runt 23 känns inte så aptitligt. Jag kan, förutsatt att man blir mer ett konsumentbolag och satsar mer på hygien och mjukpapper och minskar andelen tryckpapper, tänka mig ett P/E-tal på 20. Starka varumärken och växande marknad gör att det går att motivera. Med en 5 års medelvinst på 7,8 så kan jag alltså tänka mig att köpa bolaget vid en kurs på 156 kr. Industrivärden är jag ägare i, och därför har jag redan nu en del SCA, vilket gör att det inte är mycket över denna kurs som jag fångar upp några aktier.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar