fredag 29 maj 2015

En titt på Beijer Alma

Beijer Alma (2015-05-24)
Bolag som väcker mitt intresse
Kännedom – bolag vars produkter jag själv använder eller som jag ser mycket runt omkring mig är intressanta, då kan jag se dem i aktion, testa kvaliteten på varorna och ha en aning om vad de sysslar med.
Jag kan inte påstå att jag stöter på något i min vardag som jag vet är producerat av något av Beijer Almas dotterbolag. Däremot så har jag fått bättre överblick över koncernen efter att ha läst årsredovisningen. Den består av Lesjöfors, Habia cable och Beijer tech. I verksamhetsstyrningen kan man läsa att man inte jobbar för att hitta synergier mellan dotterbolagen, utan dessa är decentraliserade och har sin egen ledning.
Det är många branscher som bolagen är leverantör till bl.a. telekom, fordon, industri, off-shore, kärnkraft, bygg- och anläggning. Det här är något som jag uppfattar som positivt då man har diversifierat och inte är beroende av att en enda bransch går bra.


Tjänar pengar – huvudsaken med investeringen är att jag ska få avkastning, storstilade planer kan alla företag ha, men jag är intresserad av de som verkligen visar att deras affärsmodell funkar.
Bolaget går bra och har så gjort i många år, sedan 2005 har vinsten mer än dubblats. Man har höga marginaler (även om de ser ut att vara i nedåtgående trend) jämfört med andra industrier jag har kollat lite snabbt. Att marginalerna är höga beror antagligen på att mycket av verksamheten är kundanpassad, något man verkar tycka är viktigt för att kunna få bra betalt. Standardiserade varor är alltså inte lika vanligt och då utsätts man inte för samma konkurrens från låglöneländer. Själva har man dock satsat en del i låglåneländer och 32 % av arbetskraften återfinns nu där. Senast är Habia som flyttat verksamhet till Kina.

Utdelningstillväxt!
Utdelningstillväxten mellan 2005 och 2014 har varit 14,55% per år.

Stark huvudägare – jag blir mer intresserad om jag ser att det finns ägare som inte bara är stora institutioner. Anledningen är att det känns bättre med någon som har stora incitament att göra ett bra jobb med företaget, tänk Persson i H&M, Wall i Beijer Alma eller Lundberg i Lundbergsföretagen. Även att ledningspersoner som VD har stora innehav är ett plus av samma anledning.
Anders Wall genom stiftelser och företag har 25,2% av kapitalet och 53 % av rösterna.

Låga skulder – även om räntorna är låga är det skönt när man vet att omvärlden kan skaka men bolaget inte faller ihop som ett korthus direkt.
Omsättningstillgångarna täcker kortfristiga skulder mer än dubbelt upp. Soliditeten ligger på 64 % och räntetäckningsgraden är 41,3 ggr.


Direktavkastning – 4 % eller högre men det ska inte lånas för att kunna dela ut, utdelningsandelen behöver inte vara 100 %, då finns det utrymme att höja utdelningen många år.
Ja, direktavkastningen ligger på 4,55 % på min snittkurs och utdelningsandelen är 80 % så det finns möjligheter att bibehålla och öka. Åtminstone sedan 2005 har man inte sänkt utdelningen, kan nog sträcka sig längre tillbaka än så.


Lågt P/E-tal – helt beroende av bransch förstås (svårare med fastighetsbolag) men att jämföra det mot konkurrenter som man vet har högre, gör bolaget intressant att titta närmare på.

Med tanke på detta mycket välskötta företag är jag beredd att acceptera P/E-tal på 16 om man håller uppe tillväxten. 5 års medelvinst är 9,8 så en kurs på 156,8 är vad jag köper på (köper även på högre om det är Beijer Alma som vid månadsinköp ligger närmast min köpkurs).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar