fredag 15 maj 2015

Investeringsfilosofi

Jag har försökt att skriva ned hur jag tänker med mitt sparande och investerande. Detta är hur det ser ut för tillfället i tankarna, men som med allt annat vill man ju även bli en bättre investerare så jag kommer även jobba med den biten, och inte nöja mig med att enbart komponerat ihop det här. Det känns dock bra att ha skrivit ned tankegångarna så man kan gå tillbaka och se hur man har betett sig, om man följt riktlinjerna o.s.v.

Min investeringsfilosofi 2015-05-10
Jag ska spara och inte konsumera något i onödan för att kunna investera månatligen i aktier som över tid kommer att ge mig utdelningar som är stora med hjälp av ränta-på-ränta effekten. Det här kommer att ge mig finansiell trygghet och gör att arbetslöshet eller sjukdom inte kommer förstöra mitt liv. Jag kommer heller inte vara tvungen att jobba 100 % tills jag är 75 år.

Att jag kommer att investera varje månad har att göra med att de bevisligen är mycket svårt att tajma marknaden och att det är viktigt att utsätta pengarna för risk så länge som möjligt för att uppnå högre avkastning.
Obs!
Jag behöver inte köpa för hela summan jag sätter in på mitt ISK, ca: 25- 50 % kan placeras i räntefond om jag inte tycker att det bolag som är mest attraktivt i förhållande till mina satta köpkurser har ett tillräckligt godtagbart pris vid månadsköpet.

Jag sätter inte in allt på mitt ISK som jag sparar under en månad. Innan jag har sparat ihop 120 000 kr på ett högräntekonto med insättningsgaranti så sker även insättningar hit med ca: 25- 50 %. De här pengarna ska användas vid bostadsköp längre fram. Innan det är aktuellt fungerar pengarna även som ekonomisk buffert om något oväntat skulle ske. Närmare bostadsinköp så ska även en buffert på ca: 20- 50000 kr byggas, beroende på om det är hus eller lägenhet som är aktuellt.

Jag investerar i aktier eftersom jag vill kunna välja mina bolag, jag vill vara sporrad att lära mig mer om bolag och branscher, möjligheten att även kunna slå index är motiverande.

Jag investerar i bolag jag känner till och vill vara en del av, som tjänar pengar, som ger utdelning, som växer, har behärskad skuldsättning, en affärsidé jag tror på och som har långsiktiga ägare.

Jag kommer framför allt investera i svenska bolag, men även norska, finska och amerikanska (eventuellt danska, men där är källskatten viktig att tänka på). I Sverige är det Large cap och Mid cap som gäller.
Varför?
Jag blir inte bara exponerad mot små marknader fastän jag inte har aktier i länder över hela jorden, svenska bolag är internationellt representerade, globala, och finns på tillväxt-marknader. Att jag vill hålla mig till bara Large och Mid i Sverige har att göra med att bolagen behöver en viss storlek för att vara stabila.
Med finska och amerikanska bolag så har jag även fått diversifiering i olika betydande valutor som både euron och dollarn.

Jag vill äga mellan 10- 30 olika bolag för att avkastningen inte ska förstöras av den bolagsspecifika risken (idiosyncratic risk), då denna risk går att diversifiera bort tycker jag det är värt att göra så.

Köp och behåll gäller, men det betyder inte att försäljningar inte får ske då det är nödvändigt.

Jag kommer att köpa det bolag som är mest attraktivt i förhållande till mina satta köpkurser men kommer att väga in bolagets andel av min portfölj. Köpkurserna kommer från en medelvinst under en tidsperiod multiplicerad med ett P/E-tal jag tycker är befogat och där jag väger in tillväxten. (Lite annorlunda när det koommer till fastighetsbolag m.m.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar