måndag 19 januari 2015

Kurvor

Satt och kollade lite aktiekurser och indexkurser. Det är vansinnigt hur grafen ser ut om man tar långa tidsperioder. Jag kollade på 20-års grafer och det är inte att man undrar hur länge den här kursuppgången ska fortsätta.

Nog för att en del av bolagen haft enorm tillväxt, räntorna är låga och det pumpas in pengar, men hur länge kan det fortsätta? jag funderar på hur folk kunde skicka in sina pengar på börsen under 1999-2000 om man ser de graferna, men jag börjar även vackla hur jag kan skicka in mina egna pengar nu.

Det gäller att vara mer observant och jag måste hålla mig mer bestämd på vad jag investerar i. Kom på mig själv förut med att komponera två bevakningslistor, en för medtech och en för mindre industriföretag. Där och då kände jag att: "Vafasen håller jag på med?!?!".

Det är väl så, att jag tycker att många aktiekurser har brakat iväg, att det blir låga utdelningar procentuellt och av denna anledningen letar med lykta efter något att investera i.

Tiden visar alltid vad som var rätt och fel att göra, men det är med facit i hand. Därför tycker jag att det är så skönt att skriva här på bloggen. Inte för att jag ska ha några läsare, utan för att jag ska kunna gå tillbaka på ett smidigt sätt och se hur jag resonerade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar