söndag 4 januari 2015

Investeringarnas utfall 2014

Jag började året med att bestämma mig för att köra på indexfonder efter att bl.a. läst The coffeehouse investor. Dock var detta inget som passar mig. Det var alldeles för tråkigt och monotont att ha ett månadssparande som sköttes automatiskt och jag får inse att jag inte är typen som gillar att hålla mig till det enkla. Det kan hända att jag kommer få sämre avkastning nu när jag köper aktier men sparande ska ju vara kul!
Positivt är att Avanza under året började med extremt lågt courtage, det gynnar en sådan småsparare som mig.

Årets utveckling enligt Avanzas graf slutade på 18,05%, det ser jag som en bra utveckling, men en väl stor del kan hänföras till ett enda innehav, Wal-mart, som tack vare starkare dollar och fin utveckling avkastat ~40%.

I reda pengar blev uppgången i år 8337 kr. Det är ungefär vad jag har i utgifter under en månad så det är ju helt okej!

Räntan på mina sparkonton har under året sänkts men jag fick en kampanjränta på mitt konto på Sevenday så jag har haft rätt bra ränta trots allt, 1,95% tills årsskiftet. Denna ränta är dock slut nu så jag ser mig om vart jag ska placera bufferten under 2015. Jag vill ha statlig insättningsgaranti, fria uttag och hög ränta, det är mina kriterier.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar