söndag 4 januari 2015

År 2014 är till ända

Ifjol var jag extremt tidig med min sammanställning så i år blev det lite senare. Lite som börsen, ett år en riktigt bra avkastning, ett annat år är det lite mindre, för att sluta i något jämt, i det här fallet positiv utveckling hoppas jag.

Jag tänkte att börja med att presentera vad jag haft för utgifter i snitt under de olika kategorierna. För att underlätta jämförelse med fjolåret har jag även tagit med de siffrorna.

Kategori             2014                2013                 Förändring

Mat                     3013                   2707                       306  
Boende               1570                   2226                     - 656  
Telefoni                182                     203                       - 21  
Fest                       691                     435                       256 
Resor                    556                     953                     - 397 
Övrigt                  3560                   5001                   - 1441  
                                                                                                
Summa               9572                  11525                    - 1953   

Utgifterna har sänkts. Dock inte med så mycket om man beaktar att fjolåret innehöll min dyra utlandsresa. Det som då blir mest märkbart är då att jag har sänkt bostadskostnaderna drastiskt. Samboskap gör verkligen sitt för privatekonomin.

Till år 2015 har jag skapat en ny kassabok med lite fler kategorier för att bättre förstå hur pengarna spenderas. Övrigt kolumnen har ju som synes en tendens att vara rätt stor.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar