tisdag 19 mars 2013

Sjukligt beroende

Har nog utvecklat ett beroende som jag tycker är intressant på ett vis och sjukt störande på ett annat. Beroendet handlar om något så onödigt som att kolla aktiekursen. Jag kommer ju ändå inte att sälja under dagen, vare sig det går upp eller ner. Så att lägga all denna dötid på att checka av vilken kurs aktien har den här minuten, nästa minut och 7 minuter senare tjänar ju inget till.

Har funderat på om detta beteendet hänger ihop med min totala avsaknad av disciplin och studieteknik som gör att jag utvecklat den här sortens extremt onödiga last. Varje gång jag ska ta mig för att göra något ordentligt tänker jag att "jag ska bara göra det här innan" håller ju inte riktigt om jag ska fortsätta så. Då kommer jag inte klara av att fullfölja någon utbildning. Hur ska jag förklara det misslyckandet för någon när de undrar varför jag inte forsatta studera? "Nja, mjo jag gillade att se hur ett obetydligt streck rörde sig var 5:e minut"

Håller inte det här, kommer att dikta upp ett antal regler som jag ska förhålla mig till. Ska hålla mig till dem slaviskt, då menar jag slaviskt. 3h på biblioteket varje vardag till att börja med, en lagom utgångspunkt. Får inte döda det där med att jag skulle följa det slaviskt med att sätta upp ett ouppnåligt mål direkt. Följer upp det här om 3 veckor, då det är påsk och annat i mellantiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar