lördag 29 augusti 2015

Milstolpe

En milstolpe har alldeles strax uppnåtts, 200 000 kr i tillgångar. Det är förvisso uppbackat av studielån till en viss del, men dt viktiga trots att jag studerat i 3 år är att jag ändå har nettotillgångar på ca: 50 000 kr. Jag har berört anledningen till varför jag tar studielån i tidigare inlägg, att räntan är bra, lättare att styra avbetalningen om man skulle få problem, ingen säkerthet mer än att klara studierna allt som allt; förmånligare än ett bolån vilket jag i framtiden skulle behöva, nu blir andelen bolån lägre.

Hur är då mina tillgångar uppdelade?
Jag har en buffert på 50 000 kr, den motsvarar att jag skulle klara mig utan inkomster i ett halvår. Vill ha den tryggheten när det är dags att ge sig ut på arbetsmarknaden så jag inte är tvungen att ta första jobbet som dyker upp.

Största delen är placerat på mitt investeringssparkonto, närmare bestämt ca: 143 000 kr. Av dem är 60 000 kr investerade i aktier och övriga är placerade i Spiltan räntefond Sverige i väntan på större nedgångar på börsen.

Övriga pengar återfinns i min kapitalförsäkring, min resekassa och kassan för månadens utgifter.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar