söndag 30 augusti 2015

Långsiktighet, tajming...Löpning?

Att fundera är nog en av de saker jag gör dagligen. Stundtals är det alldeles för många tankar. En del handlar om drömmar, hur jag tänker att mitt framtida jobb ska va, hur jag ska spara pengar, hur jag ska spendera pengar, vart jag ska bo, meningen med livet...

Det är rätt tungt om man ska försöka visualisera hur allt kommer att se ut längre fram. 

Något som jag tycker gör att det är lättare att hitta ett lugn och trygghet, är att träna. Nu på slutet har det varit både löpning och simning, men framför allt löpning. När man är ute på en runda så känns allt så mycket lättare och när man kommer in efter en riktigt lång runda så är jag så nöjd och glad med tillvaron. Det är magiskt vad lite rörelse kan göra för hela välbefinnandet.

Det är dock synd att mina ben nog inte är biodynamiskt anpassade för löpning. Oavsett mängd, långsam upptrappning, alternativ träning osv. så lyckas jag alltid få ont på ett eller annat ställe i benen. 

Dock är det positivt på ett sätt. Man samlar in så mycket ny kunskap. Lär sig hur kroppen fungerar, nya träningsövningar, nya bra maträtter, lär sig uppskatta de små förbättringarna. Det är verkligen sant att det är av misslyckandena och motgångarna man lär sig något och istället för att springa Lidingöloppet i år på 2,30 så kanske det hela slutar med 2,20 nästa år. Lite som med aktier, det är på lång sikt det ska vara bra resultat, närmsta månaden är ointressant i längden.

Jag har alltså lyckats få min vad helt ur form med några veckor kvar till en av årets höjdpunkter, Lidingöloppet, lite dålig tajming. Men om man slutar försöka tajma så blir det bra på lång sikt. 

Löpning och aktiemarknaden, den kopplingen hade jag inte sett tidigare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar