tisdag 3 mars 2015

Vardia och månadens köp

Åkte på min största smäll hittills vad det gäller aktieinvesteringar. Vardia som skulle rapporterat förra torsdagen sköt upp sin rapport först till fredagen, sedan till igår morgon och hade även handelsstopp under tiden. När handel och rapporten släpptes visade det sig att redovisningen inte föll revisorn i smaken, en stor förlust på ett par hundra miljoner blev tvunget att tas och en nyemission än så länge utan garanter ska ske.

Igår föll kursen över 50% och idag fortsatte den ned 10% till. Efter att ha läst en del på forum och i bloggar, så verkar det som att kursen vid nyemission kommer att bli ännu lägre, vinsterna kommer dröja längre och eventuellt är tillväxten hotad av allt det här, så jag bestämde mig för att avyttra hela mitt innehav. Som tur är så är jag en småsparare i jämförelse med många andra och min förlust i och med det här stannade vid några tusen. Försäljningskursen för mina 190 st aktier blev 12.10 NOK per styck, återkommer med valutakurs och courtage när jag fått min nota.
Mycket är skrivet om bolaget, så jag ansåg mig vara välinformerad men så dyker en sådan här grej upp, som har med redovisning att göra. Jag får ta och plugga ännu mer redovisning för att få bättre koll, så något positivt har jag ju fått ut av det här! Det blev inte riktigt som tänkt, jag hade en tanke att ta ikapp min allt för tidiga försäljning av Protector (avyttrade vid en kurs på 19,40, nu står den i 56) på ett case som var i ett tidigare stadium och på så vis vara med på resan. Förhoppningsbolag är antagligen något jag kommer hålla mig borta från i ännu större utsträckning, nu var Vardia dock endast 10% av portföljen, så helt överdriven risk hade jag inte tagit.

Jag har även avyttrat BankNordik. Med tanke på att kursen har stigit såpass mycket utan att jag hann göra nästa inköp så tog det emot att köpa fler nu, och sedan har jag även lärt mig en läxa att små bolag i andra länder kan vara en säkerhetsrisk i min portfölj, så då kändes försäljningen mer rätt. Försäljningskursen där blev 116,50 DKK per styck och efter courtage blev summan 1443 SEK. Vinsten blev således 125 kr i detta korta innehav.

Månadens inköp har istället blivit Spiltan Räntefond Sverige för 1250 kr, där även försäljningspengarna har placerats.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar