tisdag 10 mars 2015

Föreläsning i nationalekonomi och tankar om investerande

Har den här terminen nationalekonomi på schemat. Lite mindre intressant när det är tal om mikroekonomi, men däremot extremt intressant när det varit makroekonomi. hur arbetslöshet, inflation, tillväxt och annat påverkar ett samhälle är intressant. En kurs som jag tycker alla borde läsa för ren allmänbildning.

Dock är jag och föreläsaren inte inne helt på samma linje vad det gäller att placera på börsen, känslan jag får är att han kan haft det problemfyllt där. Jag förstår resonemangen om att diversifiering för något gott med sig, att det tar ned den bolagsspecifika risken. Det är ju något jag själv bevittnat i och med mitt innehav i Vardia, hade jag placerat alla mina ägg där hade min totala avkastning det närmaste varit väldigt skadad. Det jag dock inte håller med om att det skulle vara lika bra att kasta pil för att komponera ihop en aktieportfölj. Helt klart att det måste vara skillnad på att träffa Eniro eller att träffa Lundbergföretagen. Warren Buffett har om inte annat bevisat att det är möjligt att välja företag under en väldigt lång tid och samtidigt överträffa marknaden.

När jag får frågan från vänner och familj som funderat på att investera hur de ska göra (varför dök inte det upp för 50% sedan, då jag sa att det kunde vara en god idé att spara på andra ställen än på lönekontot) så rekommenderar jag indexfonder. Inte av den anledningen att jag tror på den effektiva marknadshypotesen, utan därför att det är enklast så. Att månadsspara i ett bestämt urval av fonder som man har någon grundtanke med (diversifiering, vissa marknader man vill åt, inte låta avgifter ta bort en stor del av avkastningen osv.) och sedan hålla sig till det. Summan som avsätts kommer in till investeringssparkontot utan att det kommer märkas eftersom det sker direkt när lönen kommer. Månadsköpet sker och sedan kan fonderna ligga och vänta på den dagen man tänker skörda frukterna av sitt långsiktiga tänk. Jag tror inte min mamma ännu har loggat in på sitt konto utan min närvaro...

Att jag själv inte följer det här tillvägagångssättet beror på flera olika orsaker. Jag vill nämligen:

- lära mig om hur olika företag sköts och styrs
- bli bra på att förstå redovisning
- kunna känna mig mer delaktig i vissa företag
- ha möjligheten att överavkasta index
- kunna välja bort företag jag inte gillar
- få ett kassaflöde i form av utdelningar

Därför har det blivit som så att det är aktier som jag investerat i. Vissa dagar är jag dock väldigt lockad av att sätta igång ett månadssparande i indexfonder, speciellt när Nordnet kom med flera som är utan avgift. Det skulle spara hemskt mycket tid och skulle hindra mig från ett visst slentrianmässigt  inloggande på mina konton. Tid jag skulle kunna lägga på studier och annat. Skulle även spara in courtagekostnader, även om de nu har blivit avsevärt mycket lägre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar