lördag 14 februari 2015

Vart är vi på väg?

Den låga räntan har haft en del oväntade inverkningar, eller oväntade kanske inte var rätt ordval. Hur som helst, jag har under lång tid aktivt försökt pusha familj och vänner att ta mer hand om sitt sparande och bry sig om sina förvärvade slantar. En del har lyssnat och satsat på högräntekonton med insättningsgaranti men även ett månadssparande i indexfonder, medan andra har varit väldigt avigt inställda till att ens få bättre ränta på sparbufferten.

Så långt är det okej, vill man inte så vill man inte, alla är vi olika. Det som dock välter omkull allt är att intresset för fonder och sparande kommer nu istället, en total kovändning. Detta när börsen står i de högsta nivåerna någonsin. Så sent som i mitten av oktober så stod börsen 30% lägre, men nu har den dragit norr med en rask fart.

Det som jag då i detta läge funderar på är vad jag ska svara, hur jag ska tipsa att man ska lägga upp sparandet och hur man ska tänka. Tidigare har jag själv haft en positiv inställning till börsen och jag har det i grunden även än. Det jag dock ser som problematiskt är om jag tipsar om att investera på ett visst sätt och det blir en rekyl på börsen är att det nyfunna intresset för sparande ska få sig en törn och jag kommer att få skit.

Jag själv har haft som tanke att skala av en del av mina innehav. Nog kommer den positiva utvecklingen fortsätta och jag vill inte sälja av innehaven helt, då jag har bra ingångsnivåer. Men jag har ändå haft en avkastning på 30% sedan oktober, det är fantastiskt och jag vill inte vara girig. I NCC som jag köpte i november har jag ännu högre avkastning och på mindre tid dessutom. Det är en svår balansgång att jaga avkastning samtidigt som man inte vill riskera det man har.

Det känns som något återkommande att jag diskuterar att avyttra och inte avyttra. Jag har i allafall lärt mig av läxan att inte sälja av allt, såsom jag gjorde i slutet av 2013, men det återstår att se hur jag gör.

Det som gör att jag inte är helt säker på att skala ned innehaven är att jag har bra yield on cost. På mina Fortum är den 8,6%. Det jag har tänkt att göra framöver är att verkligen i detalj studera mina innehav, med vinster, historiska PE-tal osv. Jag har inte varit tillräckligt seriös med det tidigare, och mitt mål är att utvecklas som investerare. Jag rensade ju min bevakningslista i veckan, det gör att det inte är en mur av bolag som möter mig och som jag känner att jag måste sätta mig in i.

Ett långt och stundtals lite rörigt inlägg det här, men jag måste skriva ut mina tankar för att se vad det är jag tänker och få ordning på dem. När jag läser igenom det här senare så kanske jag blir helt klar på hur dumt vissa saker låter och hur vettigt andra saker visar sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar