fredag 17 maj 2013

Helg och pensionstankar

Avslutade veckan med flaggan i topp för min aktieportfölj, ligger nu 7000kr plus. Jag vet att det inte spelar någon roll egentligen, då jag inte har en tanke på att sälja, men det känns ändå lite skönt när siffrorna är på plus. Det hjälper mig dock inte mycket då jag ska investera nästa gång, högre kurser gör ju att jag bara får mindre antal aktier för samma summa.

Såg även på ett avsnitt av "Dokument inifrån" på svt.se/play, det sändes för ett tag sedan och handlade om pensionerna. Själva dokumentären handlade om avkastningen och vilka risker man tar men jag tycker ämnet är intressant eftersom det är så stort. Pensionerna är ju något som rör alla. Jag förstår pensionärer som klagar på att bromsen gör att deras utbetalningar minskar. Dock tycker jag att det här är en grundläggande sak som måste finnas i alla system, man kan inte ha större utgifter än inkomster. Det funkar inte i den vanliga privatekonomin (trots att många verkar leva i tron) och det funkar inte med pensioner. Att hitta lösningen på problemet genom att ta från det sparande man själv får välja inom pensionssystemet, och föra även dessa pengarna till dagens pensionärer är lite girigt.

För jag är säker på att dagens pensionärer har det ganska bra i jämförelse med hur det kan komma att bli i framtiden. Det är inte säkert att vi, dagens unga, ens får en bråkdel av den pension som dagens äldre generation har. Men jag ska inte säga något, hade jag varit äldre och arbetat ett helt liv i tron att jag skulle få si och så mycket på ålderns höst, klart att jag hade gnällt och varit missnöjd med att min pension kunde sänkas och inte stå stadigt.

Jag har redan nu börjat att bygga upp ett eget sparande, inte något som enbart är för pension, utan så att jag har en buffert för vad som kommer i framtiden. Det kan även vara så att jag inte alls lever länge, men jag kan inte tänka "att jag kanske dör imorgon" och spenderar allt jag har nu, utan om jag får ett långt liv vill jag ha mycket i mina egna händer, inte lita på att staten ordnar allt åt mig.
'

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar